به گزارش خبرنگار نامی پرس ، محمد نورصالحی در نطق پیش از دستور صد و پانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، با گرامیداشت یاد شهید حاج قاسم سلیمانی و مرحوم استاد پرورش اظهار کرد: روز گذشته شاهد برگزاری راهپیمایی باشکوه مردم به مناسبت ۹ دی ماه روز بصیرت و میثاق امت با ولایت بودیم، امیدواریم پیرو خوبی برای شهدای والامقام باشیم و راه آنها را ادامه دهیم. 

وی در ادامه با تبریک ولادت حضرت زهرا (س) و روز بزرگداشت مقام زن و مادر گفت: این روز شایسته احترام است و در همین راستا مدیریت شهری برنامه‌هایی ویژه را از ۹ تا ۱۵ دی برگزار خواهد کرد. 

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به سفر معاون اجرایی رئیس جمهور به اصفهان گفت: در  این سفر بازدیدی از پروژه قطار سریع السیر اصفهان-قم-تهران صورت گرفت. این نخستین بازدید از این پروژه، از سوی مقام مسئولی در حد معاون رئیس جمهور بود که طی دو سال گذشته صورت گرفت. در این بازدید، پروژه از نظر زیرسازی تایید و تاکید شد که فاینانس پروژه باید اجرا شود. 

وی با بیان اینکه تضمین بانکی پروژه متوقف شده بود که با پیگیری‌های صورت گرفته قفل آن باز شد، افزود: همچنین گفته شد قرار است این خط ریلی به خط قطارتهران-مشهد پیوند بخورد که اتفاقی با ارزش برای کشور است. 

نورصالحی با اشاره به بازدید معاون اجرایی رئیس جمهور از سالن اجلاس سران گفت: این مرکز سال ۱۳۸۹ طی موافقت نامه میان مدیریت شهری و دولت وقت با تامین زمین از سوی شهرداری و تامین مالی از سوی دولت آغاز شد اما یک پنجم تعهد دولت عملی شد، در حالی که مدیریت شهری به تعهدات خود به صورت کامل عمل کرد. 

وی ادامه داد: مدیریت شهری این پروژه را به حدود ۹٠ درصد رساند. رئیس جمهور نیز در جریان سفر به اصفهان برای حضور در جایزه مصطفی موضوع را بررسی کرد و ماموریت داد تا این پروژه را به عنوان سرمایه ملی مشاهده کنند. 

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این پروژه یک آورده برای نظام است و دولت باید کمک کند تا تکمیل شود. امیدواریم توافق نامه سال ۱۳۸۹ به روز شود زیرا زمین و مساحت اضافه شده و حدود ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان برای تکمیل لازم است که باید تامین شود. 

وی با اشاره به برگزاری جلسه کارگروه مقابله با آلودگی هوا با محوریت محیط زیست گفت: در این جلسه بر توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی اصفهان تاکید شد. هدف مدیریت شهری راه اندازی فاز اول خط دوی مترو در سال آینده است و مقرر شد هر کمکی برای تامین پیش پرداخت مپنا به مبلغ ۹٠ میلیون یورو لازم است صورت گیرد. در این جلسه همچنین کمک به تامین اتوبوس برقی هم جزء مصوبات قرار گرفت. 

نورصالحی بیان کرد: مقرر شد صورت جلسه کمک به این حوزه از سوی شهرداری تدوین و نیازهای ما در حوزه حمل و نقل عمومی و مرکز همایش‌ها اعلام شود.

وی با تاکید بر حمایت از مدیریت اداره کل محیط زیست استان گفت: در خصوص مبارزه با آلودگی هوا و مقابله با مجموعه‌های آلاینده که همراهی خوبی ندارند، از حرکت های محیط زیست حمایت می‌کنیم. طرح‌های توسعه‌ای که مصوب نیست و خلاف مصلحت شهر است باید متوقف شود و همه ما همدلانه پیگیر این اقدامات خواهیم بود. 

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در پایان با اشاره به وضعیت آب و هوا و خشکسالی گفت: زمستانی به نسبت گرم را پشت سر می‌گذاریم و از خدا می خواهیم که نزولات جوی را بر ما نازل کند.

به گزارش خبرنگار نامی پرس ، ابوالفضل قربانی اظهار کرد: اوایل دوره ششم مدیریت شهری ناوگان اتوبوسرانی اصفهان حدود ۶۵۰ دستگاه اتوبوس با میانگین عمر ۱۰ سال داشت که در حال حاضر تعداد اتوبوس‌های شهری به ۹۰۰ دستگاه رسیده است و تا پایان سال جاری به بیش از هزار دستگاه می‌رسد.

وی با بیان اینکه حرکت به سوی تکمیل خط دوم قطار شهری باید با سرعت انجام شود، افزود: در حال حاضر ردیف بودجه‌ای سنگینی برای این خط در بودجه شهرداری قرار گرفته است و قسمت‌هایی از این خط تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: در راستای حرکت به سوی حمل‌ونقل پاک، قرارداد خرید تعدادی اتوبوس برقی منعقد شده است که به‌زودی به ناوگان اتوبوسرانی اصفهان اضافه می‌شود و این موفقیت بزرگی برای کلان‌شهر اصفهان است.

قربانی گفت: احداث و تکمیل حلقه چهارم ترافیکی شهر با هزینه زیادی در حال انجام است، همچنین بخشی از این حلقه در حال حاضر مورد بهره‌برداری قرار گرفته و بخش دیگر سال جاری و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: رویه‌های نرم‌افزاری برای بهبود وضعیت حمل‌ونقل در سطح شهر، توسعه زیرساخت‌های الکتریکی به‌ویژه برای موضوع هوشمندسازی ترافیک شهر، نصب دوربین‌های متعدد در سطح شهر و افزایش تعداد خطوط اتوبوس تندرو این کلان‌شهر از جمله اقدامات دوره ششم مدیریت شهری اصفهان است.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: سامانه «اصرو» از جمله نرم‌افزارهای است که کمک مؤثری در هوشمندسازی حمل‌ونقل شهر دارد و در حال حاضر با این نرم‌افزار به‌راحتی می‌توان اتوبوس‌های سطح شهر را رصد کرد.

قربانی گفت: اولویت اصلی مدیریت شهری این کلان‌شهر توسعه خطوط اتوبوسرانی، تکمیل خط دوم قطار شهری و رینگ چهارم ترافیکی است.

به گزارش خبرنگارنامی پرس / محمد نورصالحی در خصوص شعار اصفهان، شهر زندگی اظهار کرد: انتخاب یک شعار در واقع یک رویکرد و نقشه راه را نشان می‌دهد، به‌صورت خلاصه در چند کلمه برای اینکه مخاطب بداند برنامه‌ها و ایده‌ها چیست شعاری انتخاب می‌شود که کار درستی است منتهی اینکه یک هدف بلند و عالی بتواند در چه بازه زمانی محقق شود در واقع باید مدنظر باشد. 

وی افزود: قدم‌هایی در این راستا برداشته شده است؛ رویکردهای جدید در 3 حوزه حمل‌ونقل، پروژه‌های کلان فرهنگی و تفریحی و همچنین زیست‌محیطی و نظافت شهری پروژه‌هایی است که تا کنون قدم‌های خوبی برداشته شده و در برنامه سال ۱۴۰۲ نقش پررنگ‌تری را ایفا می‌کنند. با همین محوریت برنامه 1405 بازنگری می‌شود؛ از سوی دیگر شورا تلاش کرده در جهت رفع معضلاتی که می‌تواند در شهر زندگی را سخت کند همچون خشکی زاینده‌رود، کم‌آبی و هوای ناسالم به‌صورت مشخص مطالبه‌گری داشته باشد تا جایی که برخی مواقع از ما خواسته شده تا کمتر این مطالب بازتاب داشته شود؛ اما به این نتیجه رسیده‌ایم که مطالبات باید با صدای رسا و تکرار مکرر از مسئولان ملی خواسته شود تا بتواند اثربخش باشد، گرچه در حوزه آب‌وهوا علی‌رغم تلاش‌هایی که همه داشتند هنوز توفیق چندانی نداشته‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید شورای ششم شورای شهر است یا شورای شهرداری، گفت: بدون شک شورای شهر هستیم و شوراها در ادوار سابق نیز تلاش کرده‌اند شورای شهر باشند؛ چرا چون منافع مردم را احراز می‌کند. 

وی ادامه داد: شهرداری یک دستگاهی است که بیشترین و بالاترین سطح خدمات توسط این نهاد داده می‌شود و نظارت شورای اسلامی شهر باید به‌گونه‌ای باشد که رضایت‌مندی مردم را در نظر بگیرد هم‌زمان بتواند توفقی همانند آنچه بر عملکرد شهرداری دارد بر دستگاه‌های دیگر همچون حوزه فرهنگ و بهداشت و آموزش شهر نظارت داشته باشد که ساختار حکومت ما فعلاً این اجازه را نداده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اینکه شورا بتواند نقش هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف را ایفا کند بسیار جای تأمل دارد. 23 سال که از عمر شورا گذشته؛ اما حداقل مقامات حکومتی در دولت‌های مختلف رویکرد دادن اختیارات بیشتر به شوراها را نداشته‌اند این رویکرد در کلان کشور وجود نداشته و بلعکس محدودکننده بوده است. در قانون اساسی آمده است که دولت هم بودجه سالیانه هم برنامه ۵ساله خود را ابتدا باید به شورا استان‌ها دهد تا برش استانی اعمال شود و بازتاب ارائه شده به دولت سپرده شود و پس از اصلاحات در نهایت به مجلس برود تا کنون این اتفاقات رخ نداده است.

وی درباره عدم پاسخگویی به برخی تذکرات اعضای شورای شهر بیان کرد: هر هفته خطاب به مدیران شهرداری 2 تا 5 تذکر داده می‌شود، خود شهرداری این نامه را به مدیر مربوطه و نماینده شهرداری منتقل می‌کنند و ظرف دو هفته جواب می‌آید معمولاً مدیران شهری پاسخگویی خوبی دارند و نمره قابل‌قبولی داشته‌اند. اما مکاتبات و تذکرات به برخی مدیران اصفهان گاهی با تعلل پاسخ داده می‌شود.

نورصالحی از رضایت مردم پیرامون طرح‌های اجرا شده طی یک سال گذشته مانند تغییر زمان جابجایی زباله‌ها خبر داد و گفت: شاید یکی از ضعف‌های این طرح همین موضوع آخر هفته‌ها باشد و نیاز به تجدیدنظر در آن باشد. اما هر طرحی برای اجرا زمان نیاز دارد و باید فرهنگ‌سازی شود تا بتوانیم تولید زباله در شهر را به صفر برسانیم؛ چراکه تولید زباله هنر نیست.

وی درباره تفاوت عمده بودجه سال آینده با بودجه امسال تصریح کرد: یکی از تفاوت‌های عمده بودجه شهرداری در حوزه حمل‌ونقل است، مسر هستیم که خط 2 مترو حتما تا پایان سال 1403 راه‌اندازی شود که به این منظور اقداماتی در سال 1402 باید در اولویت قرار داده شود که حمل‌ونقل عمومی را از وضعیت فعلی ارتقا دهیم؛ سال گذشته کمی شرایط بدتر بود و امسال بهتر شده و امیدواریم سال آینده با تسهیلگری و بهبود اوضاع در نوسازی ناوگان عمومی چه تاکسی چه اتوبوس شاهد اتفاقات مطلوبی باشیم. جهت‌گیری دیگر اینکه فضاهای نشاط و تفریح و سرگرمی را به‌صورت خاص مدنظر داشته باشیم چرا که برنامه‌های مناسبتی اخیر در سطح شهر با اقبال شهروندان روبرو شد و ما را بر آن داشت در بودجه سال 1402 شهرداری متمرکز برنامه‌ریزی داشته باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در حال حاضر به دلیل اینکه تنها یک خط مترو داریم آمار آن روزی حدوداً 100 هزار نفر جابه‌جایی دارد قبل از کرونا تا 120 هزار نفر جابه‌جایی داشته‌ایم که در کرونا 20 هزار نفر رسیده بود شهرداری تلاش می‌کند کاهش سرفاصله را برای سال آینده در دستور کار قرار دهد این در حالی است که برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود میزان استفاده از مترو دوبرابر شود.

وی تاکید کرد: 7 کیلومتر خط 2 مترو اصفهان از زینبیه تا میدان قدس اواخر سال 1403 به بهره‌برداری خواهد رسید درحالی‌که حدود 7 هزار میلیارد تومان بودجه لازم دارد. از سوی دیگر نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی نیز با جدیت دنبال می‌شود چرا که تا پیش از کرونا روزانه 650 هزار مسافر در شهر جابه‌جا می‌شد که این رقم در زمان شیوع کرونا به روزانه 250 هزار مسافر رسید و در حال حاضر به 450 هزار مسافر رسیده است.

نورصالحی درباره عملکرد شورا در خصوص آلودگی هوا بیان کرد: آن چیزی که باید مطالبه مردم اصفهان، اعضا شورا و اصحاب رسانه باشد انتقال صنایع است، تجربه نشان داده اینکه فیلتر بگذارند و سوخت را عوض کنند اثرگذاری چندانی ندارد. قانون انتقال پادگان‌ها و زندان‌ها را به خارج از شهر را داریم که به‌مرور در حال انجام است دراین‌بین باید قانون انتقال صنایع بزرگ را نیز داشته باشیم، اطراف اصفهان اگر صنایعی که آلاینده نیستند و ببر محسوب نمی‌شوند به تعداد فراوان حضور داشته باشند از آنها استقبال می‌شود چرا که اشتغال و ارزش‌افزوده در پی‌دارند.

وی ادامه داد: صنایع بزرگ که آلایندگی دارند باید از محیط شهری دور باشند و هر سوختی که می‌خواهند بسوزانند که آسیبی برای شهرها نداشته باشند البته در دنیا تعریف شده است و نیروگاه‌ها حداقل سیکل ترکیبی هستند که آلایندگی آنها نزدیک به صفر شود، نیروگاه شهید منتظری اصفهان سال‌ها است مصوبه دولت دارد که باید سیکل ترکیبی شود و نشده است کسی نیست که این موضوع را پیگیری کند. با پایان فصل سرما و کاهش آلاینده‌ها همه چیز به فراموشی سپرده می‌شود تا آبان سال آینده که آلاینده‌ها مجدداً شدت می‌گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به این سوال که کارگروه بافت تاریخی که در شورای شهر اصفهان ایجاد شده در مواجهه با اتفاقات اخیر در حوزه میراث‌فرهنگی چگونه ورود داشته است، گفت: اعضا این کارگروه متشکل از مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اصفهان، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به همراه شهردار اصفهان، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان و رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری هستند. کارگروه بافت تاریخی فعال است و بیشتر به اقداماتی که شهرداری باید در بافت‌های تاریخی انجام بدهد می‌پردازد، به طور مثال در اطراف میدان نقش‌جهان ورودی‌های میدان که وضعیت مطلوبی ندارند را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، تدریجاً بنا شده بحث پیرایش شهری و ناهنجاری‌های بصری را در اولویت برنامه‌ها قرار دهد.

وی افزود: تلاش می‌کنیم به‌عنوان بافت تاریخی یک مدیر در شهرداری داشته باشیم تحت عنوان معاونت بافت تاریخی که در این زمینه محدودیتی از ناحیه وزارت کشور وجود دارد که شهرداری نمی‌تواند معاونت‌های خود را تغییر دهد. یکی از موضوعاتی که به‌کرات در مورد آن صحبت شده استفاده اصولی از میدان نقش‌جهان است که بدون شک برگزاری مراسم‌های ملی و مذهبی در میدان نقش‌جهان به‌عنوان شخصیت این میدان و شناسنامه این شهر در سطح جهان بدون ایجاد آسیب و خدشه‌ای به این میدان منعی ندارد دراین‌بین نباید فراموش کرد نهادی که مجوز برگزاری مراسم در این میدان را صادر می‌کند میراث‌فرهنگی است که خود نظارت کافی را حین برگزاری مراسم و پس از آن بر عهده دارد.

نورصالحی اظهار کرد: در خصوص ریزش سقف بازار قیصریه نیز باید گفت این موضوع بیشتر یک هشدار است در جلسه‌ای که به این منظور برگزار و بر ضرورت مراقبت‌های بیشتر تأکید شد. دو ماه گذشته نامه‌ای برای استاندار اصفهان ارسال کردیم که مسائل مختلف موجود حفاظت و مراقبت و نحوه استفاده بازار چندصدساله در آن تشریح شد. سقف ریخت و توجه‌ها را به خود جلب کرد؛ اما دیوارهای این بازار که هر بار تراشیده می‌شود و ستون و ویترین در آن زده می‌شود چندان توجهی نمی‌شود. بازار از قدیم هیئت‌مدیره داشته و باید خودمراقبتی‌هایی را از سوی کسبه در حفظ محیط کسب‌وکار خود داشته باشیم. 

این وب سایت برای ارائه سرویس های خود از کوکی استفاده می کند. کوکی ها برای عملکرد بهتر سایت از قبل تنظیم گردیده اند. More details…