به گزارش خبرنگار نامی پرس ، احمدرضا مصور اظهار کرد: کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان، از «پایش و نظارت بر مصوبات شورا» به «برنامهریزی، حقوقی و پایش و نظارت بر مصوبات شورا» تغییر نام پیدا کرد.
وی با بیان اینکه دلیل تغییر نام این کمیسیون آن است که متناظر با معاونتها و مدیریتهای شهرداری، در شورای اسلامی شهر نیز کمیسیون داشته باشیم، افزود: البته بهطور طبیعی، مباحث حقوقی و مصوبات شورا در زمینههایی همچون تأکیدات بودجه، پیگیری و کنترل پروژه در کمیسیون پایش بررسی میشد که در حال حاضر نیز این اقدام انجام میشود، اما طبق تأکیدات اعضای شورا، قرار شد که این موضوع مدونتر و منظمتر باشد.
رئیس کمیسیون برنامهریزی، حقوقی و پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در واقع با تقسیم وظایف داخلی بین کمیسیونهای مختلف شورا، سعی میکنیم تمرکز بهتری داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در سال سوم شورای ششم، اعضا تاکید دارند لیست کارهایی شامل حدود ۱۰۰ مورد که جزو اولویتهای شورا است و باید مورد رسیدگی قرار گیرد، بین کمیسیونها تقسیمبندی شود که موضوع فرایندها، مورد توجه کمیسیون پایش است.
وی با بیان اینکه بهعنوان مثال در فرایند سرا ۱۰، درآمدهای شهرداری و علاوه بر تخصصی بودن محتوا و سبک و سیاق موضوع مورد توجه کمیسیون پایش است، اضافه کرد: همچنین بخشهایی از این سامانه، تخصص شهرسازی و هماهنگی بین بخشها است و در این کمیسیون باید مطمئن باشیم، سامانههایی همچون سرا ۱۰ و اصنو خدمات مناسبی به شهروندان ارائه میکند.
مصور با بیان اینکه در نقاطی که شهروندان نیز طرفی از موضوع هستند، فرایندها باید آسانتر شود، گفت: اجرا نشدن مصوبات شورای اسلامی شهر نیز مورد توجه کمیسیون پایش است، مانند مواردی که شورا به این نتیجه رسید، تعدادی از مصوبات درآمدی باید اصلاح شود و با حضور مسئولان ذیربط، در این کمیسیون، موضوع مورد بحث قرار میگیرد و به طرح یا لایحه تبدیل میشود تا بهجای اصلاح موضوعی، فرایند را اصلاح کنیم.
حدود ۴ مورد اصلاح فرایند در لوایح درآمدی باقیمانده است
وی با بیان اینکه در نقطهای هستیم که در لوایح درآمدی مشکلی نداریم و فقط سه یا چهار مورد باقیمانده است که در جریان اصلاح قرار دارد، اضافه کرد: بنا داریم به پروژهها و هزینههای آن ورود کنیم تا کمیسیون تخصصی، اصل موضوع اجرای پروژه و کمیسیون پایش، رویه انجام شدن آن در زمان مقرر، دلایل توقف و تأخیرها و رفع رجوع آن، بهویژه رفع رجوع بین شهرداری و سایر دستگاهها را انجام دهد.
رئیس کمیسیون برنامهریزی، حقوقی و پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: بهعنوان مثال با توجه به تصویب قوانین جدید، شهرداری نمیتواند به سازمانهای خدماترسان، هزینهای ارائه کند که باید به راهکاری برسیم و به قانون نیز پایبند باشیم.
وی با بیان اینکه کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان تلاش میکند سنگ آسیاب تمام موارد گرهخورده باشد و مشکلات را رفع کند، اضافه کرد: سعی میکنیم گرههای موجود در مسیر شهرداری و سازمانهای وابسته را باز کنیم تا این حرکت روان شود و در عین حال از آن مراقبت میکنیم، باید در این زمینه جدی باشیم تا قبل از مطرح شدن موضوع از سوی نهادهای نظارتی، هرچه جلوتر میرویم مشکلات و خطاها را کمتر کنیم که تاکنون این اقدام را بهخوبی جلو بردهایم.
مصور با بیان اینکه ترکیب کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان از پنج نفر به هفت نفر افزایش پیدا کرد که موجب تقویت زمینههای تخصصی آن میشود و بهنظر میرسد ترکیب قوی و خوبی پیدا کرده است، گفت: «ابوالفضل قربانی» رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شهری، «سیدامیر سامع» رئیس کمیسیون خدمات شهری، «عباس حاجرسولیها» رئیس کمیسیون اقتصادی، «مجید نادرالاصلی» رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کمبرخوردار، «علی صالحی» سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان و «مصطفی نباتینژاد» رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان اعضای این کمیسیون هستند.
وی اضافه کرد: تلاش میکنیم کمیسیون پایش زمینههای کار را فراهم کند و تسهیلکننده آن باشد تا آنچه که شورای اسلامی شهر بهعنوان هدفگذاری چندساله و هدفگذاری بر اساس برنامه تعیین کرده است، اجرا شود و انحرافات را اصلاح و شهرداری سریعتر حرکت کند.
ساختمان سرد و زمختی که در میدان امام حسین ( ع ) قرار دارد برای سفیران آگاهی که دغدغه حل مشکلات مردم را داشته باشند همیشه منبع اخبار درجه اول شهر است، گوش خود را که بچسبانی به دیوارهای سنگی آن نجواهایی می شنوی که شاید فقط در ذهن و جان اهل خبر علامت سئوال هایی را ایجاد کند و اهل این فن مجبور باشند که به دنبال جواب های قانع کننده ای برای آن بگردند و در اکثر موارد هم با مقاومت مدیریت شهری روبرو می شوند!!!
به رسم همیشه یک شنبه قبل پله های سیاه رنگ منتهی به صحن شورا را بالا رفتم دستگیره در دستانم چرخید، وارد که شدم مستقیم به سمت تلویزیونی رفتم که به صورت زنده صحن علنی شورا را پوشش می داد، لایحه هایی که اول وقت در شورا بررسی می شوند اصولا هیچگاه جذابیت خاصی ندارند،پس وقتم را به گونه ای تنظیم می کنم که به تذکرها و نطق ها برسم چرا که در آنها نکته های بکر و دست نخورده ای نهفته است، اگر گوش جان داشته باشی فریادی می زنند که صدای آن در تمام شهر می پیچد فقط آنرا در لباس زیبای کلمات پنهان می کنند تا عموم مردم از اختلاف بین شورا و مدیریت شهری بویی نبرند.
اولین نطق چیز خاصی نداشت جز بازی با کلمات و پشت سر آن نطق ها وتذکرهای دیگری که از دل آن می توانستی بفهمی اختلاف عمیق و ریشه داری بین اعضاء شورای شهر وجود دارد، احمدرضا مصور عضو شورای شهر از حق نظارت این شورا بر عملکرد مالی شرکت های زیر مجموعه و اقماری وابسته به شهرداری گفت و گلایه کرد که چرا این شرکت ها صورت های مالی جدید خود را ارسال نکرده اند یا قدیمی هستند؟ دکتر شریعتی از عدم برخورداری مردم از منافع واگذاری استخرهای شهرداری به بخش خصوصی گلایه کرد، اما عضو جبهه پایداری اصفهان،مجید نادرالاصلی با گلایه عدم برگزاری رای گیری برای مشخص شدن هیات رئیسه جدید را به نورصالحی یادآور شد و تذکر داد که تا قبل از 15 مردادماه باید این موضوع مشخص شودو چرا با وجود بودن فرصت برای رای گیری این موضوع به تاخیر افتاده است؟ پس از اتمام جلسه وارد صحن شدم، برای ذهن جستجوگر یک خبرنگار دسته های سه تایی نمایندگان شورا در کنار هم،ترک صحن شورا توسط مرد شماره یک جبهه پایداری در وسط صحبت های سه نفره، سئوالاتی را در ذهن من ایجاد کرد که نتیجه جلسه این هفته شورای شهر به آنها پاسخ می دهد.
*رای های ممتنع ابتدای دوره مثل فرزانه کلاهدوزان و حاج رسولیها به کدام سمت متمایل خواهند شد؟
*آیا سید امیر سامع برای حضور در هیات رئیسه مجاب خواهد شد یا همچنان به نفع نورصالحی کنار خواهد کشید؟
شایعه پیوستن معاون مستعفی، علی قاسم زاده به غول صنعت فولاد به معنی تزریق سرمایه به پروژه های عمرانی نصف جهان می باشد که اکثر آنان وام دار دوره قبل مدیریت شهری هستند یا خیر؟ اگر شایعه دیدار 9 نفر از اعضاء شورای شهر اصفهان با کلید دار شهر قم صحت داشته باشد این دیدار آیا دوستانه بوده یا در صورت تغییر هیات رئیسه شورای شهر، کلید شهر گنبدهای فیروزه ای در این فرصت باقی مانده به شخص دیگر تحویل داده خواهد شد؟
*جلسه این هفته شورای شهر اصفهان آبستن چه اتفاقاتی برای این شهر خسته خواهد بود؟
سرنوشت شهری که زنده بودن آنرا فقط در برگزاری برنامه های فرهنگی با هزینه های میلیاردی می دانند نه کلنگ زدن برای پروژه های عمرانی در این مدت باقی مانده چه خواهد شد؟
به گزارش خبرنگارنامی پرس / عباس حاجرسولیها اظهار کرد: روند بازآفرینی بافت فرسوده در اصفهان مطلوب نیست و در سالهای گذشته بهندرت اقداماتی در این زمینه انجام شده است.
وی با بیان اینکه طبق دستورالعملها، ستادهایی برای بازآفرینی بافتهای فرسوده وجود دارد که این ستادها در اصفهان فعال نیست، ادامه داد: مدیریت استان و نهادهایی که با این موضوع در ارتباط هستند، وظیفه خود را انجام نمیدهند، اما شهرداری آماده همکاری است.
رئیس کمیسیون حقوقی، اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: طبق ماده ۵۹ قانون برنامه ششم باید سالانه حداقل ۱۰ درصد از بافت فرسوده شهری مرمت و احیا شود و این امر با ارائه بستههای تشویقی و تسهیلات مناسب محقق خواهد شد.
وی با انتقاد از اینکه سرعت بازآفرینی شهر اصفهان پایین است، تصریح کرد: اصفهان بیش از دو هزار هکتار بافت فرسوده مصوب دارد و شورای اسلامی شهر ۷۰ درصد تخفیف برای صدور پروانه در این بافتها لحاظ کرده است، چرا که بر این باوریم اصفهان میتواند الگوهای خوبی برای بازآفرینی ارائه دهد اما اقدامات انجام شده، مناسب نیست.
حاجرسولیها با بیان اینکه هر دستگاهی که مسئولیتی در زمینه بازآفرینی بافت فرسوده دارد، باید در این زمینه فعال باشد، خاطرنشان کرد: بهعنوان مثال زینبیه برای احیای بافت فرسوده جای کار زیادی دارد اما تاکنون هیچ اقدامی برای آن نشده است، حتی سقف بعضی خانهها در حال فروریزی است و پس از حدود ۴۰ سال باید مورد بازآفرینی قرار گیرد.
وی تاکید کرد: در زمینه بازآفرینی بافت فرسوده باید انتظار فعالیت از دستگاههای استان اصفهان را داشته باشیم، زیرا در شرایط فعلی این موضوع را نمیتوان از دولت پیگیری کرد.
رئیس کمیسیون حقوقی، اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ایجاد میل و رغبت برای بخش خصوصی جهت بازآفرینی بافت فرسوده مهم و بستر آن فراهم است، اما اقدامی در اصفهان انجام نمیشود، تصریح کرد: شورای اسلامی شهر برای افراد فعال در زمینه بازسازی این بافتها فرش قرمز پهن کرده و تخفیف ویژهای در نظر گرفته است.
حاجرسولیها ادامه داد: بهعنوان نماینده شهروندان در شورای ششم و طبق اصل ۱۰۰ قانون اساسی که اشاره میکند «برای پیشبرد سریع برنامههای اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری شهروندان با توجه به مقتضیات محلی اقدام شود»، تاکید داریم که روند بازسازی بافت فرسوده اصفهان باید سرعت بگیرد.
به گزارش خبرنگارنامی پرس / علی صالحی در گفتوگوی خبری پس از هفتاد و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با تبریک اعیاد شعبانیه و روز پاسدار و جانباز اظهار کرد: جلسه علنی هفتاد و هشتم شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره ششم، امروز برگزار شد که با مصوباتی همراه شد.
وی افزود: امروز لایحه تایید سه فقره وام درخواستی شهرداری جمعا به مبلغ ۴۶۵ میلیارد تومان بر اساس مصوبات قبلی و ظرفیتی که در بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی شده بود، به تصویب رسید.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: پنج مورد آزادسازی امروز در جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفت که یک مورد منزل مسکونی در محدوده ایستگاه متروی شهید خرازی در منطقه یک، دو باب منزل مسکونی در فضای سبز همت آباد در منطقه شش، یک باب واحد تجاری در تعریض خیابان سعدی رهنان در منطقه ۱۱، سه باب زمین در خیابان شهید چمران برای طرح توسعه اطراف این خیابان در منطقه ۱۱ و یک زمین در فضای سبز خیابان ظهرآبادی در منطقه ۱۱ بود که در دستور کار شورا قرار داشت و هر پنج لایحه به تصویب رسید.
وی با اشاره به تصویب لایحه ویژه تقدیر از محمدرضا صفدریان مدال آور آسیایی و جهانی رشته یخ نوری گفت: این قهرمان یخ نوردی جهان همکار ما در آتش نشانی شهرداری است که با توجه به سابقه مدال آوری در مسابقات جهانی در دورههای گذشته شورا از وی تقدیر شده بود، امروز نیز شورا هدیه ۱۰۰ میلیون تومانی را به دنبال مدال نقره جهانی و آسیایی ۲۰۲۳ به این ورزشکار و آتش نشان فداکار تصویب کرد و همچنین در جلسه امروز از وی تجلیل به عمل آمد.
صالحی خاطرنشان کرد: با توجه به خدمات مرکز سامان سرای خورشید که سامان دهی بانوان فاقد سرپناه را در شهر اصفهان دنبال میکند، بابت اجاره بهای مکان فعالیت در سال ۱۴۰۱، اهداء مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان کمک تصویب و تاکید شد موضوع اسکان تا پایان اسفند امسال برای سال ۱۴۰۲ توسط شهرداری به ویژه معاونت فرهنگی اجتماعی ورزشی و معاونت خدمات شهری دنبال شود.
وی گفت: با عنایت به اینکه بررسی بودجه و لوایح درآمدی و سایر لوایح مربوط به بهای خدمات و تعرفههای شهرداری در سال ۱۴۰۲ طی شده و پس از یک ماه بررسی مراحل تصویب در فرمانداری و مجموعههای بالادستی انجام شده، اعدادی که بیشتر برای شهروندان کاربردی است را اعلام میکنیم.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: بیش از ۴۰ لایحه درآمدی برای شهرداری اصفهان، ۱۵ منطقه، ۱۶ سازمان تصویب شد. تلاش شد بار مالی درآمد شهرداری کمتر به مردم منتقل شود. فقط ۲۵ درصد درآمدها ناشی از حوزه ساختمانی است و مابقی از سایر درآمدها به دست میآید. تلاش کردیم سقف تورم مصوب سالانه یعنی ۴۵ درصد تا ابتدای دی ماه را رعایت کنیم. بعد از دی ماه شرایط اقتصادی در کشور تغییر کرد اما سقف نگاهها رعایت تورم موجود است و تلاش کردیم که ما دامن زننده به شرایط تورمی کشور نباشیم. در صورتی که در خیلی از تعرفهها این عدد به مراتب پایینتر است و گاهی تا کمتر از وی ادامه داد: تراکم ساختمانهای مسکونی با توجه به میانگین درنظر گرفته شده مربوط به تورم سالانه قریب به ۴۰ درصد از نقاط شهری، کمتر از ۲۵ درصد رشد خواهد کرد و مابقی جمعا با رعایت نرخ تورم سالانه تا ابتدای دی ماه به صورت میانگین اتفاق خواهد افتاد.
صالحی اظهار کرد: براین اساس ۴۰ درصد از نقاط شهری اصفهان حدود نیمی از تورم سالانه یعنی تا ۲۵ درصد در سال آینده افزایش مبلغ تراکم ساخت و ساز خواهد داشت و امیدواریم این موضوع به رونق ساخت و ساز کمک کند و در عین حال فاصله بین محلات را به واسطه این توزیع عادلانه درآمد، کمتر کنیم و رشد و توسعه به سمت محلات کمتر برخوردار باشد.
وی تصریح کرد: ۶۰ درصد دیگر به صورت میانگین با رعایت سقف تورم سالانه رسمی اعلام شده توسط بانک مرکزی تا ابتدای دی ماه، افزایش خواهد داشت.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تعرفههای مجموعه ناژوان، گفت: بلیت باغ پرندگان در ایام عادی سال ۳۰ هزار تومان، باغ خزندگان ۲۵ هزار تومان، باغ پروانهها ۱۵ هزار تومان، باغ حارهای ۲۵ هزار تومان و باغ صدفها ۱۵ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ خواهد بود.
وی تاکید کرد: ذکر این نکته نیز لازم است که ما تا ۵۰ درصد برای بازدیدهای گروهی و اقشار خاص برای این مجموعهها تخفیف خواهیم داشت و با عنایت به فاصله قابل توجه تعرفههای مطرح شده با هزینههای تمام شده شهرداری در این مناطق، نرخ تعرفههای نوروزی با توجه به حضور گردشگران متفاوت است، اما تعرفههایی که گفته شد در ایام عادی سال ساری و جاری است.
صالحی بیان کرد: نرخ خدمات پارکینگهای عمومی تحت مدیریت شهرداری اصفهان با عنایت به هماهنگی کلی که با اتحادیه مربوطه در پارکینگهای خصوصی رقم خورده و با توجه به سرجمع هزینههایی که شهرداری بیشتر از عایدات خود در این پارکینگها انجام میدهد در چند سطح مرتبط با درجههای کیفی خدمات سطح بندی شد اما میانگین افزایش خدمات، در بالاترین ورودی ۳۴۰۰ تومان است و مابقی ردهها کمتر از این مبلغ است که به تعداد ساعات نیز مبلغ طبق نرخ نامه مصوب اعمال خواهد شد.
وی با اشاره به تعرفههای سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی گفت: نزدیک به ۲ هزار خدمات در این سازمان ارائه میشود و سرجمع افزایش نرخ خدمات کمتر از ۴۰ درصد نسبت به سال جاری است و خدمات این سازمان تا ۷۵ درصد برای گروههای خاص در مناطق مختلف امکان اعمال تخفیف خواهد داشت.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نرخ خدمات سازمان اتوبوسرانی گفت: به رغم هزینههای نگهداری و پشتیبانی و خرید اتوبوس که به صورت ارزی و ریالی است و افزایش قابل توجهی دارد با توجه به سیاست حمل و نقل عمومی و تلاش برای کاهش ترافیک، کمتر از ۳۵ درصد افزایش در خصوص تعرفههای اتوبوسرانی خواهیم داشت.
وی افزود: بلیت ورود باغ گلها برای ایام عادی سال ۲۲ هزار تومان درنظر گرفته شده و تخفیف تا ۵۰ درصد برای بازدیدهای گروهی و اقشار خاص لحاظ شده است. با عنایت به شرایط گردشگری در وضعیت نوروز، نرخ در این ایام متفاوت است که در ورودی مراکز مربوطه اطلاع رسانی خواهد شد.
صالحی با اشاره به نرخ خدمات سازمان آرامستانها گفت: با عنایت به شرایط مربوط به ارائه خدمات، تا کمتر از ۲۸ درصد میانگین افزایش نرخ بخشهای مختلف خواهد بود. در قطعاتی که مورد پذیرش و استفاده فعلی عموم مردم و در حال توسعه است تا ۲۲ درصد افزایش نسبت به امسال خواهیم داشت و افزایش مبلغ در قطعات قدیمیتر که توسعه کمتر است یا از قبل پیش فروش شده حدود ۳۰ درصد خواهد بود.
وی در خصوص نرخ خدمات مترو بیان کرد: بلیت بیش از ۲۰ سفره برای تشویق مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی و اصفهان کارت ۲۹۰۰تومان خواهد بود و برای تک سفره و کوتاه مدت و بدون استفاده از اصفهان کارت ۴ هزار تومان است.
صالحی افزود: تعرفههای پیشنهادی خطوط تاکسیرانی و مجموعههای تحت مدیریت شرکت توسعه سیاحتی سپاهان پس از جمع بندی اطلاع رسانی میشود. همچنین مصوبه پارک حاشیهای و ورود به محدوده زوج و فرد که برای نخستین بار اعدادش در اشل جدید جمع بندی میشود و جداول آن که نرخ ثابتی نیست و شناور است پس از جمع بندی اطلاع رسانی میشود.
وی گفت: در رابطه با خدمات سازمانهای حمل و نقل بار، پسماند، آتش نشانی، تاکسیرانی و میادین، با توجه به تعدد ردیف و تخصصی بودن خدمات، این نکته را باید بگوییم که قید رعایت تورم سالانه لحاظ شده اما با توجه به اینکه کاربری کمتری دارد، این موارد در سایت شورای اسلامی شهر به نشانی www.shora.isfahan.ir و www.isfahan.ir بارگذاری شده و شهروندان میتوانند به آن دسترسی داشته باشند.
به گزارش خبرنگارنامی پرس / علی صالحی اظهار داشت: ۴۰ درصد از بودجه سال آینده شهرداری اصفهان به طرحهای مرتبط با حمل و نقل عمومی تعلق دارد که با توجه به معضل افزایش آلودگی هوا از نکات مثبت به شمار می رود.
وی تصریح کرد: برای کاهش آلودگی هوا طرحهایی دیگر مانند استفاده از انرژیهای پاک و تجدیدپذیر در مجموعه های مختلف شهرداری در نظر گرفته شده است.
صالحی اضافه کرد: بودجه شهرداری اصفهان در سال آینده حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با امسال رشد ۶۲ درصدی را نشان میدهد.
سخنگوی شورای شهر اصفهان با بیان اینکه تکمیل پروژهها از جمله برنامههای اصلی سال آینده خواهد بود، ادامه داد: بر اساس مصوبات این نهاد ۷۳ درصد از بودجه برای حوزه عمرانی و زیرساختی و ۲۷ درصد در امور جاری هزینه خواهد شد.
صالحی خاطرنشان کرد: توجه هر چه بیشتر به مناطق حاشیهای و کم برخوردار نیز در بودجه سال آینده لحاظ شده است، به طوری که بودجه این بخش نسبت به سال ۱۴۰۱ را حدود ۵۰ درصد افزایش دادیم.
به گفته وی توسعه زیرساختهای گردشگری، فرهنگی و تفریحی با مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز از جمله دیگر مواردیست که در بودجه سال آینده بیشتر به آن بها داده شده است.
به گزارش خبرنگارنامی پرس / علی صالحی با اشاره به بررسی بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری اصفهان، اظهار کرد: یکی از موضوعات قابل توجه در بودجه سال آینده برای مجموعه مدیریت شهری، توجه به موضوع مشارکت و همراهی مردم و بخش خصوصی، تسهیل و مقرراتزدایی بخشی از فرایندها است تا بتوانیم در حوزههای مختلف خدمات آسانتری را به شهروندان ارائه دهیم.
وی ادامه داد: از مهمترین نکاتی که در بودجه سال ۱۴۰۲ به جمعبندی و تصویب رسیده است، حمایت از حوزه گردشگری و ساختوسازها برای احداث هتلها و اقامتگاهها است که همچنان مشمول تخفیف ۹۹ درصدی برای صدور پروانه خواهد بود.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: موضوع دیگر، تخفیف ۸۰ درصدی برای ایجاد و احساس سولهها و کارگاههای مجموعه شرکتهای دانشبنیان، توجه به قانون جهش تولید دانشبنیان برای استقرار این مجموعه شرکتها در منازل مسکونی است که طبق مصوبه مجلس باید اجرا میشد و در اصفهان نیز شرایط برای اجرای این قانون در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: توجه به رایگان شدن تعرفهها یا کاهش چشمگیر تعرفههای صدور پروانه برای ایجاد زیرساختهای آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در سطح شهر برای کمک به خیرین نیکاندیش که در ایجاد زیرساختهای شهری علاقهمند به مشارکت هستند، مد نظر قرار دادن فرمولها و شیوه دریافت عوارض پیشبینی شده برای سال آینده که از این طریق شهروندان در حوزههای مختلف بتوانند با حداقل پرداخت عوارض یا حتی با نرخ صفر، پروانه دریافت کنند تا بتوانیم زیرساختهای جدید داشته باشیم.
صالحی با اشاره به گرهگشایی از پروژههای سرمایهگذاری قفل شده در گذشته و دعوت از سرمایهگذاران گفت: ردیفهای مشخصی برای مشارکت در پروژههای شهری در نظر گرفته شده است و سرمایهگذاران و مجموعههای مردمی و خصوصی میتوانند با رعایت الزامات اختصاصی که همان سودآوری پروژهها و آورده آن برای مردم و سرمایهگذاران است، از طریق مجموعه سرمایهگذاری شهرداری، پروژههایی که برای سال آینده قصد مشارکت دارند را انتخاب کنند.
وی ادامه داد: از این طریق میتوانیم فضا را برای مشارکت بخش خصوصی و استفاده از سرمایههای مردمی و خصوصی فراهم کنیم و علاوه بر آن در این چارچوب، مقرراتزدایی کرده باشیم و شرایط را برای افرادی که انگیزه دارند، تسهیل کنیم.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سال آینده در حوزه زیرساخت، مشارکت و سرمایهگذاری در بخشهای مختلف شهر و حوزه دانشبنیان شرایط بسیار خوبی پیشروی اصفهان خواهد بود، اضافه کرد: از تمام گروههای سرمایهگذار، بخشهای مردمی و خصوصی درخواست داریم که با دقت بودجه سال آینده شهرداری اصفهان را مورد مطالعه قرار دهند و در صورت داشتن سوال به مجموعههای مختلف مدیریت شهری از جمله شورای اسلامی شهر و شهرداری مراجعه کنند تا به مقرراتی که در حال تصویب آن هستیم و پس از نهاییشدن به صورت عمومی اطلاعرسانی میشود، اشراف پیدا کنند و بتوانیم جهش خوبی را در حوزه سرمایهگذاری شهری داشته باشیم و اتفاقات خوشایندی برای سرمایهگذاران و توسعه زیرساختهای شهر در سال ۱۴۰۲ رقم بزنیم.
به گزارش خبرنگارنامی پرس/ محمدرضا فلاح اظهار کرد: ساختمانهای ما باید طبق ضوابط نظام مهندسی ساخته شود، به این معنی که هر مهندس وظیفه دارد طبق ضوابط سازمان نظام مهندسی ساختمان و شورای عالی شهرسازی، اقدام به طراحی ساختمان کند و شهرداری نیز بر آن اساس پروانه ملک را صادر میکند.
وی افزود: در این بین مسائلی وجود دارد که نادیده گرفته میشود، به عنوان مثال موضوع انرژی ساختمان باید جدیتر دنبال شود، چراکه در حال حاضر بسیاری از انرژیهای ساختمانها هدررفت دارد.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: از دیگر عوامل مؤثر در اتلاف انرژی، استفاده نکردن از پنجرههای دوجداره در بسیاری از ساختمانها است، همچنین ساختمانها باید اصولی ساخته شود تا شاهد هدررفت انرژی نباشیم و با کمترین حرارت در ساختمان بهترین گرمایش و سرمایش را داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه ساخت اصولی در راستای جلوگیری از هدررفت انرژی در بسیاری از ساختمانها رعایت نشده است، تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی باید دقت لازم را داشته باشد و شهرداری نیز توجه ویژه کند تا بتوانیم حداقل انرژی را در ساختمانها داشته باشیم و مشکلاتی را که در حال حاضر در راستای افزایش و اتلاف انرژی در بناها داریم، نظارهگر نباشیم.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در ساختمانهای دولتی نیز انرژی تا حد زیادی مصرف میشود که مستلزم تدبیر و چارهاندیشی اساسی است، چراکه با قطع کردن منبع انرژی، نتیجه مطلوبی حاصل نمیشود، بنابراین باید نسبت به مسیرهای هدررفت انرژی آگاه شد تا این مشکلات پیگیری و رفع شود.
به گزارش خبرنگار نامی پرس / عباس حاجرسولیها با اشاره به سخن یکی از رهبران جبهه مقاومت اظهار کرد: در دیداری که سوریه، یکی از رهبران جبهه مقاومت به من گفت که این نکته را به مردم ایران بگویید که اگر انقلاب شما ریشه در عاشورا دارد، انقلاب ما ریشه در نهضت امام خمینی (ره) دارد.
وی با بیان اینکه دشمن با جنگ ترکیبی مقابل ایران قرار گرفته است، گفت: در مقابل حرکت دشمن ما نیز باید اقتصاد ترکیبی داشته باشیم تا بخشی از مشکلات مردم را برطرف کنیم.
رئیس کمیسیون حقوقی، اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بازدید از منطقه ۱۴ گفت: مردم در این دیدار نمره ۱۸ تا ۲۰ به شهردار این منطقه دادند و این نشان میدهد که به مناطق محروم نگاه خوبی شده و امیدواریم به سایر مناطق نیز تسری پیدا کند.
به گزارش خبرنگار نامی پرس / سید امیر سامع در نطق میان دستور شصت و نهمین جلسه علنی شورای شهر اظهار کرد: وضعیت اماکن عمومی شهر از حیث اتفاقات و رویدادهایی که در آن جاری است همواره مورد نظر و نقد افراد و گروههای مختلف شهر است، یکی از این محورها چهارباغ است که هرگونه تصمیم درباره آن همراه با درنظر گرفتن ابعاد مختلف باشد.
وی افزود: چهارباغ میتواند محلی برای حضور امن خانوادهها، تجلی ارزشهای دینی، اخلاقی، هنری، معماری و ظرفیتهای علمی جوانان و مردم فرهیخته شهر اصفهان باشد.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مدرسه علمیه چهارباغ، مساجد، کتابخانه، بوستان، انهار، سینما، تئاتر، فروشگاهها و نمایشگاههای صنایع دستی و معماری دلنشین و فضای سبز خرم و چشم انداز دینی آن میراث تاریخی و طبیعی است که گذشتگان حکیم، عالم و هنرمند این شهر از خود به جای گذاشتهاند.
وی ادامه داد: ضروری است دستگاههای مختلف با ارائه نقش فعال و مستمر در این مکان و سایر مکانهای عمومی شهر، زمینه حضور فعال دانشجویان، عالمان، هنرمندان و فناوران را برای ارائه رویدادها، همایشها و نمایشگاهها در روزهای مختلف هفته و مناسبتهای ملی و مذهبی فراهم نمایند.
سامع خاطرنشان کرد: چهارباغ ویترین افتخاری است که میراث ملی و دینی شهر و کشور را میتواند به رخ گردشگرانی بکشاند که هجمه رسانهای دشمنان نظام ایران و مردم مسلمان را در ذهن ایشان عقب مانده و یا متحجر معرفی کردهاند.
وی با بیان اینکه فضای چهارباغ، نمادها، علایم و نشانههای آن باید شایسته و در خور فضای فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی باشد، گفت: در این راستا دستگاههای مسئول از جمله سازمان تبلیغات، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل میراث فرهنگی، اصناف، اداره اماکن، نیروی انتظامی، راه و شهرسازی و دستگاههای خدمت رسان و البته مدیریت شهری و دستگاهها و اداراتی که در این محور دارای ابنیه هستند لازم است نقش خود و مسئولیتشان را در این خصوص ایفا کنند.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: چهارباغ همراه با بازارها، مجتمعهای تجاری و مغازهها و پارکینگها و اماکن اطراف آن نیازمند حضور موثر همه دستگاههای فعال و دارای وظیفه در این خصوص است.
وی افزود: قطعا حضور این دستگاهها و ایفای نقش آن در مباحث و رویدادهای فرهنگی و اجتماعی میتواند محور فعالی ایجاد کند و هرگونه اقدام ضربتی و تصمیمات اضطراری و موردی راه حل مناسب و راهگشا برای حل معضلات آن نخواهد بود.
سامع تصریح کرد: انتظار داریم مدیریت شهری دستگاههای مختلف و شهرداری در ایام پیش رو از جمله شهادت حضرت فاطمه (س)، میلاد ایشان و روز بزرگداشت مقام زن و سایر رویدادهای ملی و مذهبی پیش رو تا پایان سال برنامههای قابل قبولی را در این محور اجرا کنند تا محور مناسبی برای فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی شهر باشد.
به گزارش خبرنگار نامی پرس / در این جلسه مهدی طغیانی نماینده اصفهان در مجلس با بیان اینکه تسهیل فرآیند سرمایهگذاری در کشور بر عهده حاکمیت و بخش خصوصی است افزود: نباید اصفهان را با هیچ استان دیگری مقایسه کرد و باید علاوه بر تبیین چارچوبها در حوزه سرمایهگذاری، خلأهای این امر و حلقههای مفقوده شناسایی و مشوقهای لازم برای تشویق سرمایهگذاران به این امر در نظر گرفته شود که پیش زمینه این امر داشتن نگاه فعال به حوزه سرمایهگذاری و ورود فعالانه به عرصه سیاستگذاری در این حوزه توسط حاکمیت است.
وی با تاکید بر اینکه باید اقدامات کارشناسی، محور اجرای پروژهها قرار گیرد تصریح کرد: لازم است بخش خصوصی به ایجاد آژانس سرمایهگذاری به منظور پیگیری مسائل بخش خصوصی در این حوزه از حاکمیت بپردازد.
باید برنامهای مشخص به سرمایهگذاران ارائه شود
رئیس کمیسیون سرمایهگذاری و توسعه زیرساخت اتاق بازرگانی اصفهان نیز هدف از برگزاری این جلسه را احصاء چالشهای سرمایهگذاری در استان و هماندیشی بخش خصوصی و دولتی برای ارائه برنامهای مشخص به سرمایهگذاران در حوزههای مختلف عنوان و تصریح کرد: بنابراین خروجی این جلسه در شورای گفتگوی استان به منظور مکلف کردن تمامی دستگاهها به تسهیل فرآیند سرمایهگذاری و رفع موانع موجود ارائه خواهد شد.
احمد خوروش ضمن ابراز تاسف از اجرایی نشدن پروژههای شهرک پوشاک، طلا و بندرخشک در اصفهان علیرغم پیگیری مکرر پارلمان بخش خصوصی اصفهان گفت: باید تمامی تلاش خود را برای سرآمد شدن اصفهان در حوزه سرمایهگذاری بکار گیریم. البته باید توجه داشت که سرمایهگذاریها منجر به ایجاد خسارت به اقلیم نشود.
توسعه خدمات، رمز توسعه و اشتغال اصفهان
محمدرضا رجالی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه گفت: در شرایط بحران اقتصادی امروز و در زمانی که دشمن اقتصاد ما را نشانه گرفته است؛ باید حامی سرمایهگذار بود، نه مانع آن.
وی افزود: باید سرمایهگذاران تکریم شوند و بسته سرمایهگذاری مشخص به علاقمندان به این حوزه ارائه شود و دولت تمامی موانع فرآیند سرمایهگذاری را رفع کند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه سخنان خود افزود: توسعه خدمات، رمز توسعه و اشتغال اصفهان است و باید دستگاههای اجرایی استان برای تسهیل امور مربوطه وارد عمل شده و افکار ضد سرمایهگذاری را مرتفع کنند.
باید از سرمایههای خرد برای رونق سرمایهگذاری استفاده کرد
در ادامه مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز ضمن اشاره به اینکه حوزههای گردشگری و دانشبنیان محورهای توسعه استان هستند، بر ضرورت تبیین چشم انداز ظرفیتهای سرمایهگذاری و توسعه استان در چارچوب محورهای توسعه و آمایش سرزمین برای سرمایهگذاران تاکید کرد.
علی کرباسیزاده شناخت چالش های سرمایهگذاری، توجه به تمامی جزئیات زیرساختهای هر حوزه و ایجاد یک مدیریت واحد در حوزه سرمایهگذاری را از دیگر الزامات برای توسعه استان دانست و افزود: در شرایط فعلی به دلیل تحریمهای بین المللی و در جنگ رسانهای نابرابر، علیه کشورمان باید از ظرفیتهای داخلی برای توسعه سرمایهگذاری و رفع موانع کسب و کارها استفاده کنیم.
وی افزود: در شرایطی که بانکهای ایران امکان تامین مالی پروژههای سرمایهگذاری را ندارند، میتوان با ذینفع کردن عامه مردم و دستگاههای دولتی و خصوصی در پروژههای سرمایهگذاری به تسهیل فرآیند سرمایهگذاری پرداخت و موانع را رفع نمود. وی ایجاد شرکت یا صندوق سرمایهگذاری و برنامهریزی بر روی سرمایههای خرد و نقدینگی موجود در بازار را از راهکارهای تسهیل سرمایهگذاری در استان بیان کرد.
کمیته رفع موانع سرمایهگذاری تشکیل شود
نایب رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و توسعه اقتصاد دانشبنیان نیز بر لزوم عزم جدی در حاکمیت برای تسهیل فرآیند سرمایهگذاری تاکید کرد و گفت: مشکلاتی مانند تغییر کاربری کارگاههای صنعتی و خلع ید زمینهای واگذار شده نمونهای از مشکلات مربوط به فرار سرمایه است.
اصغر اخوان مقدم در ادامه خواستار تشکیل کمیتهای متشکل از استاندار و مدیران کل دستگاههای اجرایی مرتبط به منظور رفع موانع موجود در حوزه سرمایهگذاری شد.
برنامهای واحد در حوزه سرمایهگذاری وجود ندارد
احسان شهیر، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز در این جلسه از برگزاری جلساتی در خصوص مناطق ویژه اقتصادی استان خبر داد و افزود: محلهای این مناطق قطعی شده و به هیئت دولت ارائه شده است.
وی تصریح کرد: نحوه واگذاری منطقه ویژه اقتصادی شاهینشهر نیز مشخص شده و رفع مشکلات آنها در حال رسیدن به نقطه مطلوب است.
شهیر عدم وجود برنامهای واحد در حوزه سرمایهگذاری در استان اصفهان را یکی از موانع موجود در این حوزه دانست و تصریح کرد: بر این اساس مقرر شد اداره کل امور اقتصادی و دفتر سرمایهگذاری استانداری ظرف مدت یکماه به تهیه این برنامه بپردازند.
وی با تاکید بر اینکه استاندار ورود جدی به حوزه سرمایهگذاری را متذکر شدهاند، گفت: اتفاقات خوبی در این زمینه در حال رقم خوردن است.
مدیرکل دفتر همانگی امور اقتصادی استانداری در پایان سخنان خود بر استفاده از پتانسیل دانشجویان ایرانی خارج کشور و دانشجویان خارجی حاضر در ایران برای ایجاد ارتباط موثر بین طرفین تاکید کرد.
همچنین در این جلسه رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان بر ضرورت حمایت از طرح ایجاد اندیشکده سیاستگذاری عمومی در اصفهان تاکید و گزارشی از پیشرفت پروژه جامع شهری ارائه نمود.
مصطفی نباتینژاد گفت: می توان از ظرفیت شتابدهنده تجارت بردار اتاق بازرگانی اصفهان برای تهیه مدل کسب و کار آژانس سرمایهگذاری استان استفاده کرد.
روحالله میرزاامیری، مدیر امور کمیسیونهای اتاق بازرگانی اصفهان نیز با بیان اینکه توسعه سرمایهگذاری و ایجاد ساختارهای رفع موانع این حوزه به طور جدی در دستور کار شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان قرار گرفته است، افزود: اقدامات خوبی برای رقم خوردن یک اتفاق ماندگار در این زمینه انجام شده که خروجی این اقدامات در جلسه شورا طرح شده و مصوبه مورد نیاز برای لازم الاجرا شدن آنها گرفته خواهد شد.
وی استخراج نظام مسائل سرمایهگذاری در حوزههای مختلف و ارائه راهکار پیشنهادی برای حل مشکل، در نظر گرفتن شورای راهبردی با مدیریت استاندار و با حضور معاونتهای اقتصادی و عمرانی استانداری، شهردار، رئیس شورای شهر و روسای دستگاههای کلیدی مجوزدهنده، نمایندگان مجلس، تشکیل کمیتههای مانع زدایی رفع موانع سرمایهگذاری خارجی، کمیته شهرستانها و اولویتبندی طرحها را از جمله ارکان آژانس سرمایهگذاری استان نام برد و گفت: در ابتدای سال آینده رویداد اصلی حوزه سرمایهگذاری برگزار خواهد شد و در سال جاری نیز پیش رویدادهایی در این زمینه برگزار میشود.