به گزارش خبرنگار نامی پرس ، عباس حاجرسولیها
اظهار کرد: اگر تعهدات مترو در سال ۱۴۰۲ محقق شده بود، بهراحتی میگفتم تا پایان سال جاری این بخش از احداث خط دو افتتاح میشود، اما حدود دو هزار میلیارد تومان از این ردیفها محقق نشد و نتوانستیم آن را برای حوزه قطار شهری تأمین کنیم.
وی افزود: هدفگذاری کردیم فاز نخست بهرهبرداری خط دو متروی این کلانشهر را تا پایان سال جاری افتتاح کنیم و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نیستیم، اما ممکن است چند ماه این موضوع عقب بیفتد، زیرا تمام این مسائل به منابع مالی بازمیگردد.
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایهگذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: از زمان کلنگزنی خط یک مترو در مدیریت شهری بودم و دلیل اینکه احداث آن حدود ۱۷ سال طول کشید، این بود که فن جدیدی از نظر مهندسی بود و دستگاههایی همچون میراث فرهنگی حساسیت خاصی بهخرج میدادند.
حاجرسولیها گفت: تمام هموغم دوره ششم مدیریت شهری تکمیل خط دو مترو است و در این راستا حفاری جبهه شمالشرقی تا نیمه سال جاری به پایان میرسد و احداث ایستگاهها نیز در حال انجام است.
وی با بیان اینکه دستگاه حفار مکانیزه تونل خط یک متروی اصفهان حدود دو سال متوقف بود و در نقطه مقابل برای احداث خط دو انواع و اقسام متدهای ساختمانی را استفاده میکنیم، ادامه داد: اگر بودجه داشتیم، میتوانستیم در طول سه تا پنج سال خط دو را تکمیل کنیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایهگذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: برای عبور خط دو مترو محل ایستگاه در میدان امام علی (ع) تعبیه شده بود و در واقع مسئله خطوط متروی این کلانشهر تأمین منابع مالی بوده است.
حاجرسولیها با بیان اینکه قراردادی با گروه مپنا منعقد شده است تا واگن، سیگنالینگ و تجهیزات خط دو مترو را تأمین کند که باید عملیاتی شود، گفت: ۱۵ درصد قرارداد را باید شهرداری تأمین کند و در حال تلاش هستیم نصف یا کل این مبلغ را دولت بپردازد.
وی افزود: اقتصاد در بخش صنعت ساختمان کمتر آمده است و حدود دو سال است که جلوی آن گرفته شده و به سمتهای دیگری رفته است و روی توسعه ساختوساز اثر دارد، در کنار این موارد درآمد مردم نیز کشش خرید ساختمان ندارد و با توجه به اینکه وام ساختمانی ارائه نمیشود، صنعت ساختمان قفل شده است.
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایهگذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: دریافت اوراق مشارکت، افزایش تسهیلات بانکی و رونق ساختوساز از جمله مواردی است که میتواند در تأمین منابع مالی قطار شهری اثرگذار باشد.
حاجرسولیها با بیان اینکه در کنار احداث خط دو مترو، تکمیل رینگ چهارم ترافیکی نیز مد نظر شهرداری است و برای سال آینده انجام میشود، ادامه داد: در کنار این موارد خریداری اتوبوس نیز وجود دارد و سه محور اصلی مصارف بودجه ۱۴۰۳ است که امیدواریم بتوانیم این موارد را محقق کنیم.
به گزارش خبرنگار نامی پرس ، محمد نورصالحی اظهار کرد: بودجه سال آینده شهرداری اصفهان در جلسات تلفیق نهایی شده است، اما فردا _یکشنبه بیستونهم بهمن_ در جلسه علنی شورای اسلامی شهر بهعنوان دستور اول مطرح میشود.
وی افزود: بودجه سال آینده شهرداری این کلانشهر بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است و با احتساب بودجه سازمانها به رقم حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان میرسد که حوزه حملونقل سهم قابل توجهی از آن را به خود اختصاص داده است.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: در بودجه سال آینده شهرداری همچون بودجه سال جاری، عمده ردیفها مربوط به حوزه حملونقل برای موضوعاتی از جمله حلقه چهارم ترافیکی، بازگشایی بعضی از معابر و تأمین اتوبوس و بازسازی آنها است.
نورصالحی با بیان اینکه خدمات شهری، محیط زیست، پسماند و موضوعات فرهنگی در ردیف بودجه سال آینده شهرداری قرار گرفته است، گفت: درصد بودجه شهرداری مرکزی، معاونتها، مناطق، سازمانها و شرکتهای وابسته به شهرداری مشخص شده است و فردا در جلسه شورا اعلام میشود.
وی ادامه داد: مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر اصفهان تمایلی به افزایش رقم بودجه سال آینده شهرداری نداشته است، اما افزایش قیمتها و تورم موجب افزایش حدود ۵۰ درصدی بودجه سال آینده شهرداری نسبت به سال جاری شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مجموعه عوارض و بهای خدماتی که شهروندان باید پرداخت کنند، حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: اعداد و ارقام نشان میدهد که رشد قیمتها بین ۴۰ تا ۴۵ درصد بوده، اما قیمت عوارض و بهای خدمات شهری کمتر از این مقدار است.
نورصالحی گفت: در بودجه سال آینده شهرداری سعی شده است تا اولویتهای مترو، تأمین اتوبوس و اجرای شبکههای حملونقلی برای شهر حفظ شود.
وی افزود: خط دو متروی اصفهان حدود ۲۰ پروژه فعال دارد، از اینرو سعی شد تا بودجه سال آینده شهرداری به تمام این پروژهها از جمله تکمیل فاز نخست این خط حدفاصل زینبیه تا طوقچی اختصاص پیدا کند.
به گزارش خبرنگار نامی پرس ، ابوالفضل قربانی عضو شورا و رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان با حضور در اتاق خبر *اصفهان شورا* از دغدغههای خود در مدیریت شهر در حوزه حمل و نقل و ترافیک و هوشمندسازی سخن گفت. معیارهای شهر کامل و شهر زندگی، لزوم پیاده سازی سیستم حمل و نقل یکپارچه و تلاشی که در مدیریت شهری برای اداره ترافیکی شهر وجود دارد مهمترین بخشهای گفتوگو با قربانی است.
بخش نخست این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
شعار «اصفهان من شهر زندگی» باید در سیاستگذاریهای مدیران مورد توجه قرار گیرد
شعار این دوره شورای اسلامی شهر، اصفهان من شهری زندگی است، این شعار، بسیار عمیق است که برای انتخاب، روی آن فکر زیادی شد. ممکن است در یک دوره به صورت کامل رخ ندهد اما در سیاست گذاریها و برنامهریزی مدیران شهری باید به صورت صددرصدی به آن توجه شود.
در موضوع شهر زندگی، کرامت انسانها مطرح است، یعنی همه چیز حول انسان و زندگی سالم او رقم میخورد. یکی از مواردی که در این موضوع اهمیت دارد این است که مردم آن شهر بتوانند به راحتی به خدمات موردنیاز خود در هر نقطهای از شهر دسترسی داشته باشند.
دسترسی مردم به خدمات موردنیاز در نزدیکترین نقطه به محل زندگی از شاخصههای شهر کامل است
اگر بخواهیم شهر کاملی داشته باشیم دسترسی مردم به خدمات باید در نزدیکترین نقطه به زندگی افراد باشد، به گونهای که به عنوان مثال نیازی نداشته باشند برای بردن فرزند خود به مدرسهای که به آن اعتماد دارند از شرق به غرب یا از جنوب به شمال بروند؛ بلکه مدرسه موردنظر در نزدیکترین نقطه به محل زندگی او قرار داشته باشد. این موارد شامل نیازهای متعدی است، از جمله نیازهای فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، درمانی و... حتی خرید روزانه.
نکته دوم این است که برای دسترسی به آن نقطه امکانات لازم حمل و نقلی باید موجود باشد، نه اینکه از درب منزل سوار و در نقطه موردنظر از خودرو پیاده شوند؛ بلکه وجود گونههای متعدد و مختلف حمل و نقلی باید به شکلی باشد که فرد برای رفتن به مقصد دچار تشویش خاطر نشود. ممکن است شهروند مجبور شود بخشی از مسیر خود را با اتوبوس و بخشی از آن را با مترو یا گونههای دیگر حمل و نقلی طی کند.
سیستم حمل و نقل باید جامع و یکپارچه باشد
بنابراین در برنامهریزی برای این موضوع توجه به این مطلب که سیستم حمل و نقل ما باید جامع و یکپارچه باشد مورد توجه جدی است.
در مطالعاتی که قرار است برای شهر اصفهان در این حوزه انجام شود و ان شاء الله تا پایان سال جاری خروجی آن ارائه خواهد شد این موضوع به شدت مورد توجه قرار گرفته که سیستم حمل و نقل عمومی ما سیستمی جامع و کامل باشد و اگر قرار باشد مردم از وسائل نقلیه شخصی خود استفاده کنند باید در حداقل میزان باشد.
استفاده از حمل و نقل پاک یا برقی در دستور کار مدیریت شهری است
در کنار این از ظرفیت خودروهایی باید استفاده شود که میزان آلودگی و عارضه آنها برای محیط زیست در حداقل باشد. توجه به استفاده از دوچرخه نیز در مسیرهای کوتاه مطرح است، ضمن اینکه استفاده از حمل و نقل پاک یا برقی نیز این روزها در دستور کار است و امیدواریم این نوع خدمت در شهر اصفهان هرچه زودتر در اختیار شهروندان قرار گیرد.
تلاشها بر این است که هزینههای حمل و نقل کاهش پیدا کند
هزینههای حمل و نقلی که الان نه در اصفهان بلکه برای هر فرد در هر نقطه از دنیا اهمیت دارد باید در حداقل خود صورت گیرد و همه تلاشها بر این است که هزینهها تا جایی که ممکن است کاهش پیدا کند. به این جهت که مردم تشویق شوند به اینکه از حمل و نقل عمومی بیشتر استفاده کنند.
احداث هر کیلومتر قطارشهری نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان هزینه دارد
آنچه در مدیریت شهری در اختیار داریم دو مدل حمل و نقلی انبوه بر است، شامل اتوبوس و قطارشهری. اکنون بیشترین میزان هزینه را مدیریت شهری برای مترو اختصاص داده است. احداث هر کیلومتر قطارشهری نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان هزینه دارد. شاید هزینه ساخت دو یا سه کیلومتر این خط به اندازه کل بودجه عمرانی استان اصفهان است.
هزینه واقعی هر سفر با مترو چیزی حدود 30 هزار تومان است
جدای از این، زمانی که مترو به بهره برداری میرسد میزان کرایهای که شهروندان پرداخت میکنند چیزی حدود 10 تا 20 درصد هزینه است. یعنی اگر الان به قیمت امروز، نرخ استفاده از قطارشهری را حساب کنیم هزینه هر سفر چیزی حدود 30 هزار تومان است. هزینه بسیار سنگین است و مدیریت شهری برای این منظور هر ساله ردیفهای بودجهای برای حمایت قرار داده و میدهد.
همین طور بحث اتوبوس مطرح است. ناوگان اتوبوسرانی ما برای کامل شدن نیاز به بودجههای سنگینی دارد. شاید اکنون پرمصرف ترین و پرتقاضاترین گونه حمل و نقل، اتوبوس است.
یک سفر با اتوبوس در شهر اصفهان 20 هزار تومان هزینه واقعی دارد
در گذشته گفته میشد یک سوم مسافر، یک سوم شهرداری و یک سوم دولت. اکنون این دیگر وجود ندارد در واقع چیزی حدود 25 تا 30 درصد را ممکن است مسافر پرداخت کند و مابقی را تماما شهرداری پرداخت میکند. یعنی الان یک سفر با اتوبوس در شهر اصفهان 20 هزار تومان هزینه دارد ولی دسترسی شهروندان به این خدمت با رقمی پایینتر صورت میگیرد. البته در بعضی از خطوط این میزان خدمت به مراتب بیشتر از خطوط دیگر است. یعنی هرچه تقاضا بیشتر میشود میزان یارانهای که برای این منظور پرداخت میشود به مراتب بیشتر است.
حلقه چهارم راهکاری برای محدود کردن میزان گسترش شهر است
حلقه چهارم ترافیکی کارکردهای متفاوتی دارد، یکی از کارکردها این است که بتواند حاشیه شهر را به خوبی به نقاط مرکزی شهر وصل کند. نکته مهمتر اینکه بحث حفاظت از محدوده شهر مطرح است، یعنی با کمک این حلقه، میزان گسترش شهر تا همین نقطه بیشتر نشود، زیرا گسترش شهر مشکلات عدیدهای به دنبال دارد. نکته سوم اینکه حمل و نقل عبوری راحتتر و بدون ورود به هسته مرکزی و نقاط دیگر شهر به مقصد خود برسد. یکی از نکات اساسی این است که این حلقه بتواند حاشیه شهر را به خوبی سرویس دهی کند، تا اگر کسی به هر دلیلی در حاشیه شهر ساکن شده او هم مانند فردی که در مرکز شهر ساکن است از خدمات لازم برخوردار باشد.
به گزارش خبرنگار نامی پرس ، علی صالحی سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در یادداشتی درباره آلودگی هوای شهر اصفهان نوشت: «این روزها که نفسها به شماره افتاده و ریههای شهر خاکستری شده است، وقت گزارش عملکرد دادن نیست.
دست و دلم به نطق و تذکر و نوشتن و مصاحبه نمیرود و دلم میخواست که شاید از جایگاه دیگری به موضوع هوای این روزهای نصفجهان بپردازم اما شهر غرق در دود است و فعلاً چارهای نیست جز تکرار دلنگرانیهای پاییزی سالهای اخیر...
بروم سر اصل مطلب که برای نجات جان مردم شهر باید جان شهر را با مدیریت استانی و ملی از چند تهدید زدود...
البته باید یک بار رودربایستی را کنار گذاشت و همت گماشت و عمل کرد:
اول انتقال صنایعی است که آلایندگی فاحش دارند مثل پالایشگاه، نیروگاه و بخشی از ذوبآهن و البته دیگران به جایی که آب و باد و سایر زمینهها را دارد.
دوم تعطیلی و انتقال صنایع کوچک آلاینده از محدوده شهرها از جمله آجرپزیها، سنگبریها، ریختهگریها و...
سوم کاهش حملونقل تک سرنشین و توسعه حملونقل عمومی
چهارم توسعه استفاده از انرژی تجدیدپذیر در منازل
پنجم توسعه نوسازی و بهسازی و تقویت فیلتراسیون صنایع
ششم کنترل توسعه صنایع آلاینده موجود و عدم ایجاد صنایع جدید آلاینده
هفتم پرداخت عوارض آلایندگی صنایع برای توسعه حملونقل عمومی
راهی جز اجرای این محورهای اصلی و سایر موارد برای عبور از روزهای پردود نداریم و البته با حرکت لاکپشتی و ملاحظهکاری نتیجهای رخ نخواهد داد و باید قدمهای سریع و بزرگ برداشت.
در مدیریت شهری بر اساس وظیفه در بند ۳ و ۴ قدمهای مهمی برداشتهایم که نیاز به پشتیبانی دارد و البته بدون قدمهای اول و دوم توسط سایر بخشها منجر به نتیجه نخواهد بود. اقداماتی متفاوت از گذشته و با جدیت و حجم قابل توجه تا زودتر به خروجی و نتیجه برسد.
در دو سال اخیر با خرید ۳۳۵ دستگاه انواع اتوبوس و نوسازی بیش از ۳۰۰ دستگاه اتوبوس (جمعاً با بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار) تلاش شده کمیت و کیفیت حملونقل عمومی افزایش یابد. البته درست است که تعداد اتوبوسهای نو بیش از ۲.۵ برابر دوره قبل بوده اما کافی نیست و برای خرید هر دستگاه اتوبوس بیش از ۷۰ میلیارد ریال، حتماً نیاز به پشتیبانی بیشتر دولت و بخشهای دیگر داریم.
در مترو اعداد بیسابقه است. در یک ماه گذشته حجم ریالی قراردادهای منعقده در این خط به بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال در سال جاری رسید که حدود ۲ برابر مجموع قراردادهای منعقده در ۶ سال گذشته است.
سازمان قطار شهری که مجری احداث مترو است در سال ۱۴۰۱ با وجود رشد ۴۰ درصد بودجه و تنظیم بودجه ۱۴۰۰۰ میلیارد ریالی اما در پایان بیش از بودجه مصوب و حدود ۱۶۰۰۰ میلیارد عملکرد عمرانی محقق کرده است؛ این عملکرد به نوعی قریب به دو برابر عملکرد قطعی سال ۱۴۰۰ هم بوده است.
در سال جاری نیز از ۳۷,۰۰۰ میلیارد ریال بودجه مصوب برای این سازمان که ۲.۵ برابر بودجه سال ۱۴۰۱ است نیز تا پایان ۶ ماهه اول سال حدود ۱۳ هزار میلیارد تأمین اعتبار شده و تا پایان مهر ماه ۱۴۰۲ نیز حدود ۲۰ هزار میلیارد عملکرد عمرانی در خط ۲ مترو ثبت شده و همچنان در حال افزایش است.
رینگ چهارم پروژهای است در چند فاز که فعلاً حدود ۱۱ کیلومتر بزرگراه با ۶ تقاطع غیرهمسطح در دست احداث و تعریض داریم و طی ۳ سال بیش از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد هزینه داشته و دارد، در فاز نهایی به دستاوردهای خوبی رسیده است. قرار است بخشی از ترافیک و خودروهای سنگین و آلاینده از این طریق وارد محدوده شهر نشده و به بهتر شدن وضعیت آلودگی هوا کمک مؤثری کند.
در بخش توسعه انرژیهای پاک لایحه مهمی با پیگیری شورای اسلامی شهر مصوب شد که بهصورت جدی عزم مدیریت شهری برای حمایت از ساختمانهای سبز را به نمایش گذاشت تا افق آتی ساختوساز شهر هم مشخص شده باشد.
همچنین دهها تذکر و حکم پلمب مشاغل آلاینده با محوریت دستگاه قضائی و حفظ فضای سبز کمآببر در شهر نیز از سوی شهرداری اجرا شده است.
دبیرخانه فرهنگی زایندهرود امسال رسالت محیط زیستی هم گرفته است و قرار است مثل حقابه شهر موارد محیط زیستی را از طریق مطالبه رسانهای و حتی شکایت حقوقی و قضائی دنبال کند تا در مورد آب و محیط زیست به حوزه مدیرت شهری محدود نشده باشیم.
البته در بخشهای دیگر از جمله اجرای حکم مشاغل آلاینده، نظارت، مطالبهگری و همافزایی بین دستگاهی هم اقداماتی انجام شده اما تلاش کردم تا قدمهای بزرگ و راهگشای مدیریت شهری را روایت کنم که کل جهتگیری را معطوف به حوزه حملونقل عمومی کرده تا بلکه دستاورد قابل توجهی رقم بخورد.
پیرو بند اول مطلب، اینها را گفتم تا به این برسیم که باید باور داشت غیر از این نوع تغییر رویکرد و جابهجایی اولویتها، مسئله آلودگی هوای اصفهان با حرکت نظارتی و نوسازی لاکپشتی، تعطیلیها، مُسکنهای کوتاه مدت و همزیستی مسالمتآمیز با مجرمان حلشدنی نخواهد بود.»
به گزارش خبرنگار نامی پرس / وی خاطرنشان کرد: با اهتمام مدیران شهری، ۸۰۰ اتوبوس آماده به کار داریم و تا پایان سال این آمار به ۱۰۰۰ دستگاه میرسد. همچنین ۱۸۵ اتوبوس قرار بود تا پایان سال تحویل داده شود که بخشی از آن به سال آینده موکول شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه توسعه مترو با وجود افزایش غیرقابل پیش بینی هزینهها در حال انجام است، گفت: خط ۲ متروی با قوت در حال تکمیل است و امیدواریم با همتی که وجود دارد بخشی از خط دو در آیندهای نزدیک راه اندازی شود.
وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ هزار نفر در روز از مترو استفاده میکنند، افزود: این ناوگان پس از چند سال فعالیت نیاز به تعمیرات دورهای دارد که این موضوع برای اطمینان از امنیت تردد قطارهاست.
نورصالحی ادامه داد: شورای پنجم، مصوبهای در خصوص خرید قطعات مترو داشته است که محقق نشد، این موضوع در دوره جاری شورا نیز بررسی شد. به رغم اینکه شورا موضوع را مصوب و هیات انطباق فرمانداری آن را تایید کرد اما نزدیک دو ماه است که به رغم مکاتبات، هنوز این موضوع عملی نشده است. امیدواریم روزی برسد که سلایق شخصی بر روند انجام فعالیتها حاکم نباشد و آنچه که فرآیند قانونی است عملی شود.
وی تصریح کرد: چند ماه پیش اتفاقی مشابه در خصوص اوراق مشارکت مترو و اتوبوسرانی رخ داد، اما زمان گذشت و ارزش پول کاهش یافت. امیدواریم این اتفاق در خصوص تهیه قطعات مترو تکرار نشود.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: شرکت مترو و سازمان قطار شهری از سال ۱۳۹۶، به دنبال تجهیزات لازم برای تعمیرات دورهای مترو بودند و در صورتی که تأمین نشود خدمات رسانی به شهروندان دچار مشکل میشود.
وی تأکید کرد: به دنبال کاهش سر فاصله حرکت مترو هستیم، ضمن اینکه افزایش کیفیت خدمات اتوبوسرانی نیز در دستور کار قرار دارد و امیدواریم در این مسیر موفق شویم تا مردم کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند و با توسعه خدمات حمل و نقل عمومی در راستای کاهش آلودگی هوا نیز گام برداریم.