به گزارش خبرنگار نامی پرس ، ابوالفضل قربانی عضو شورا و رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان با حضور در اتاق خبر *اصفهان شورا* از دغدغههای خود در مدیریت شهر در حوزه حمل و نقل و ترافیک و هوشمندسازی سخن گفت. معیارهای شهر کامل و شهر زندگی، لزوم پیاده سازی سیستم حمل و نقل یکپارچه و تلاشی که در مدیریت شهری برای اداره ترافیکی شهر وجود دارد مهمترین بخشهای گفتوگو با قربانی است.
بخش نخست این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
شعار «اصفهان من شهر زندگی» باید در سیاستگذاریهای مدیران مورد توجه قرار گیرد
شعار این دوره شورای اسلامی شهر، اصفهان من شهری زندگی است، این شعار، بسیار عمیق است که برای انتخاب، روی آن فکر زیادی شد. ممکن است در یک دوره به صورت کامل رخ ندهد اما در سیاست گذاریها و برنامهریزی مدیران شهری باید به صورت صددرصدی به آن توجه شود.
در موضوع شهر زندگی، کرامت انسانها مطرح است، یعنی همه چیز حول انسان و زندگی سالم او رقم میخورد. یکی از مواردی که در این موضوع اهمیت دارد این است که مردم آن شهر بتوانند به راحتی به خدمات موردنیاز خود در هر نقطهای از شهر دسترسی داشته باشند.
دسترسی مردم به خدمات موردنیاز در نزدیکترین نقطه به محل زندگی از شاخصههای شهر کامل است
اگر بخواهیم شهر کاملی داشته باشیم دسترسی مردم به خدمات باید در نزدیکترین نقطه به زندگی افراد باشد، به گونهای که به عنوان مثال نیازی نداشته باشند برای بردن فرزند خود به مدرسهای که به آن اعتماد دارند از شرق به غرب یا از جنوب به شمال بروند؛ بلکه مدرسه موردنظر در نزدیکترین نقطه به محل زندگی او قرار داشته باشد. این موارد شامل نیازهای متعدی است، از جمله نیازهای فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، درمانی و... حتی خرید روزانه.
نکته دوم این است که برای دسترسی به آن نقطه امکانات لازم حمل و نقلی باید موجود باشد، نه اینکه از درب منزل سوار و در نقطه موردنظر از خودرو پیاده شوند؛ بلکه وجود گونههای متعدد و مختلف حمل و نقلی باید به شکلی باشد که فرد برای رفتن به مقصد دچار تشویش خاطر نشود. ممکن است شهروند مجبور شود بخشی از مسیر خود را با اتوبوس و بخشی از آن را با مترو یا گونههای دیگر حمل و نقلی طی کند.
سیستم حمل و نقل باید جامع و یکپارچه باشد
بنابراین در برنامهریزی برای این موضوع توجه به این مطلب که سیستم حمل و نقل ما باید جامع و یکپارچه باشد مورد توجه جدی است.
در مطالعاتی که قرار است برای شهر اصفهان در این حوزه انجام شود و ان شاء الله تا پایان سال جاری خروجی آن ارائه خواهد شد این موضوع به شدت مورد توجه قرار گرفته که سیستم حمل و نقل عمومی ما سیستمی جامع و کامل باشد و اگر قرار باشد مردم از وسائل نقلیه شخصی خود استفاده کنند باید در حداقل میزان باشد.
استفاده از حمل و نقل پاک یا برقی در دستور کار مدیریت شهری است
در کنار این از ظرفیت خودروهایی باید استفاده شود که میزان آلودگی و عارضه آنها برای محیط زیست در حداقل باشد. توجه به استفاده از دوچرخه نیز در مسیرهای کوتاه مطرح است، ضمن اینکه استفاده از حمل و نقل پاک یا برقی نیز این روزها در دستور کار است و امیدواریم این نوع خدمت در شهر اصفهان هرچه زودتر در اختیار شهروندان قرار گیرد.
تلاشها بر این است که هزینههای حمل و نقل کاهش پیدا کند
هزینههای حمل و نقلی که الان نه در اصفهان بلکه برای هر فرد در هر نقطه از دنیا اهمیت دارد باید در حداقل خود صورت گیرد و همه تلاشها بر این است که هزینهها تا جایی که ممکن است کاهش پیدا کند. به این جهت که مردم تشویق شوند به اینکه از حمل و نقل عمومی بیشتر استفاده کنند.
احداث هر کیلومتر قطارشهری نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان هزینه دارد
آنچه در مدیریت شهری در اختیار داریم دو مدل حمل و نقلی انبوه بر است، شامل اتوبوس و قطارشهری. اکنون بیشترین میزان هزینه را مدیریت شهری برای مترو اختصاص داده است. احداث هر کیلومتر قطارشهری نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان هزینه دارد. شاید هزینه ساخت دو یا سه کیلومتر این خط به اندازه کل بودجه عمرانی استان اصفهان است.
هزینه واقعی هر سفر با مترو چیزی حدود 30 هزار تومان است
جدای از این، زمانی که مترو به بهره برداری میرسد میزان کرایهای که شهروندان پرداخت میکنند چیزی حدود 10 تا 20 درصد هزینه است. یعنی اگر الان به قیمت امروز، نرخ استفاده از قطارشهری را حساب کنیم هزینه هر سفر چیزی حدود 30 هزار تومان است. هزینه بسیار سنگین است و مدیریت شهری برای این منظور هر ساله ردیفهای بودجهای برای حمایت قرار داده و میدهد.
همین طور بحث اتوبوس مطرح است. ناوگان اتوبوسرانی ما برای کامل شدن نیاز به بودجههای سنگینی دارد. شاید اکنون پرمصرف ترین و پرتقاضاترین گونه حمل و نقل، اتوبوس است.
یک سفر با اتوبوس در شهر اصفهان 20 هزار تومان هزینه واقعی دارد
در گذشته گفته میشد یک سوم مسافر، یک سوم شهرداری و یک سوم دولت. اکنون این دیگر وجود ندارد در واقع چیزی حدود 25 تا 30 درصد را ممکن است مسافر پرداخت کند و مابقی را تماما شهرداری پرداخت میکند. یعنی الان یک سفر با اتوبوس در شهر اصفهان 20 هزار تومان هزینه دارد ولی دسترسی شهروندان به این خدمت با رقمی پایینتر صورت میگیرد. البته در بعضی از خطوط این میزان خدمت به مراتب بیشتر از خطوط دیگر است. یعنی هرچه تقاضا بیشتر میشود میزان یارانهای که برای این منظور پرداخت میشود به مراتب بیشتر است.
حلقه چهارم راهکاری برای محدود کردن میزان گسترش شهر است
حلقه چهارم ترافیکی کارکردهای متفاوتی دارد، یکی از کارکردها این است که بتواند حاشیه شهر را به خوبی به نقاط مرکزی شهر وصل کند. نکته مهمتر اینکه بحث حفاظت از محدوده شهر مطرح است، یعنی با کمک این حلقه، میزان گسترش شهر تا همین نقطه بیشتر نشود، زیرا گسترش شهر مشکلات عدیدهای به دنبال دارد. نکته سوم اینکه حمل و نقل عبوری راحتتر و بدون ورود به هسته مرکزی و نقاط دیگر شهر به مقصد خود برسد. یکی از نکات اساسی این است که این حلقه بتواند حاشیه شهر را به خوبی سرویس دهی کند، تا اگر کسی به هر دلیلی در حاشیه شهر ساکن شده او هم مانند فردی که در مرکز شهر ساکن است از خدمات لازم برخوردار باشد.