به گزارش خبرنگار نامی پرس ، ابوالفضل قربانی در برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با بیان اینکه یکی از چالشهای مهم در شهرها بهویژه شهرهایی با جمعیت بالای یک میلیون نفر جابهجایی آن شهر است، اظهار کرد: موضوع مربوط به حملونقل عمومی از موضوعات اصلی و اولویت مسائل شهری است.
وی ادامه داد: در حال حاضر از احداث خط نخست قطار شهری ۱۵۰ سال میگذرد و بهعنوان یک گونه انبوه در حوزه حملونقل عمومی جذابیت و طرفدار دارد.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: اگرچه ممکن است عمر اتوبوسها از زمان خریداری ۱۰ سال باشد، اما در مورد قطار شهری سرمایهگذاری بیش از ۲۰۰ ساله محسوب میشود.
وی اضافه کرد: هماکنون بسیاری از مشکلات زیستمحیطی بهویژه در بخش آلودگی هوا ناشی از جابهجایی انبوه خودروها است، از اینرو ضرورت ایجاد سیستمهایی که بهصورت انبوه، سریع و پاک به مردم خدمت کنند، احساس میشود.
قربانی تصریح کرد: در شهرها دو حملونقل پایه از جمله مترو و اتوبوس وجود دارد و گونههای دیگر را به عنوان حملونقل عمومی تلقی نمیکنیم، به همین دلیل در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان توجه ویژهای به این دو گونه حملونقل داریم.
وی ادامه داد: سرمایه و هزینه زیادی برای این منظور اختصاص داده شده است؛ موضوع بهرهبرداری بهصورت یکپارچه امکانپذیر نیست و باید بهصورت فاز به فاز انجام شود.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: نخستین قسمتی که از خط دوم متروی اصفهان میتواند با بازدهی مناسب به بهرهبرداری برسد، قسمت شمالی این خط از دارک تا میدان قدس را در برمیگیرد.
وی اضافه کرد: با توجه به ازدحام جمعیت، همچنین بهدلیل وجود پایانه باقوشخانه در این محور، شهروندان میتوانند از فاز نخست خط دو مترو تا میدان قدس سفر کنند و سپس با استفاده از اتوبوس تا ایستگاه باهنر در محور خط یک مترو به مسیر خود ادامه دهند.
قربانی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایلی که احداث خط دو متروی این کلانشهر در اولویت سازمان قطار شهری قرار دارد، کمبرخوردار بودن بخشی از مناطق هفت و ۱۴ شهرداری است که بهرهبرداری از فاز نخست خط دو، به توسعه و بهبود کیفیت این محدوده کمک خواهد کرد.
وی افزود: مدیریت شهری مصمم است این فاز از خط دو قطار شهری را تا پایان سال آینده به بهرهبرداری برساند، بنابراین در این زمینه برنامهریزی مفصلی صورت گرفته است و برای تحقق این امر مدیریت شهری هزینههای زیادی انجام میدهد.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بهرغم آنکه بخشی از هزینههای احداث مترو توسط دولت و از طریق اوراق مشارکت پرداخت میشود، مترو یک پروژه ملی است و دولت باید کمک موثرتری داشته باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ نفر در عمق ۳۰ متری زمین کار میکنند که انتظار میرود برای سرعتبخشی به مراحل بهرهبرداری از بودجههای ملی استفاده بهتری شود.
قربانی اظهار کرد: قطار شهری فقط تونل و ریلگذاری نیست؛ تجهیزاتی که در قطار شهری به کار برده میشود، باید بهروز، کارآمد، ایمن و با بالاترین کیفیت باشد.