25 ارديبهشت 1402

نقش جلوبندی معیوب خودرو در بروز تصادفات

رانندگي با خودرويي که سيستم فرمان پذيري اش يا همان جلوبندي آن معيوب باشد، مي تواند منجر به تصادفات و حوادث غير قابل جبراني شو د.

 رانندگي با خودرويي که سيستم فرمان پذيري اش معيوب باشد، مي تواند منجر به تصادفات و حوادث غير قابل جبراني شود به همین جهت سيستم هدايت و فرمان يا همان جلوبندي خودرو بايد دست کم هر شش ماه يک بار توسط مراکز مجاز معاینه فنی و تعمیرگاه های مجاز مورد بررسي و کنترل قرار گيرند. همچنين در صورتي که سيستم فرمان خودرو هيدروليکي باشد، مخزن روغن هيدروليک ترمز نيز بايد به صورت دوره اي بازديد و بررسي شود.

رانندگان باید دو نکته مهم در خصوص سلامت فرمان یعنی اول برگشت پذيري خودکار غربيلک فرمان  پس از انجام گردش ها و دوم لقي و يا خلاصي مجاز غربيلک فرمان بايد مد نظر داشته باشند.

برگشت پذيري خودکار غربيلک فرمان پس از انجام گردش ها بدين معني که پس از اتمام عمليات گردش، غربيلک فرمان بايد قادر باشد به صورت خودکار و بدون نيروي دست به حالت اوليه خود برگردد.

لقي و يا خلاصي مجاز غربيلک فرمان بدين منظور که غربيلک فرمان بايد در حدود 2 تا 3 سانتي متر (حدود ده درجه) داراي خلاصي باشد؛ يعني با چرخاندن فرمان تا حدود کمتر از 2 تا 3 سانتي متر جهت تاير هاي جلو و در نتيجه جهت خودرو تغييري نمي کند.

وجود لقي يا خلاصي فرمان بدين منظور پيش بيني شده است که با هر تکان کوچکي به ويژه در سرعت هاي بالا، جهت خودرو به سرعت عوض نگردد چرا که در غير اين صورت بسيار خطرساز خواهد بود. در صورتي که فرمان داراي خلاصي نباشد و يا ميزان خلاصي آن بيشتر از حد مجاز باشد، نشان دهنده معيوب بودن سيستم هدايت و فرمان پذيري خودرو مي باشد که در اولين فرصت بايد براي تعمير آن اقدام نمود.

منبع : سرهنگ" محمدرضا محمدی" رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان
اشتراک خبر :
https://namipress.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=863

نظر دادن

این وب سایت برای ارائه سرویس های خود از کوکی استفاده می کند. کوکی ها برای عملکرد بهتر سایت از قبل تنظیم گردیده اند. More details…