به گزارش خبرنگار نامی پرس ، عباس حاجرسولیها اظهار کرد: آتشسوزی بیمارستان گاندی تهران، هشداری بود تا به وضعیت بمارستانهای شهر اصفهان رسیدگی کنیم.
وی افزود: در این راستا جلسهای با مسئولان سازمان آتشنشانی برگزار شد و طبق گزارش ارائه شده، کارشناسان این سازمان از تمام بیمارستانهای اصفهان بازدید کردند و برای ایمنسازی تمام این بیمارستانها برنامه دارند.
رئیس کمیسیون سرمایهگذاری، اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه چند روز پیش واحد بایگانی بیمارستان آیتالله کاشانی دچار آتشسوزی شد، خاطرنشان کرد: سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان حدود ۷۰۰ نیرو، ۱۷۰ دستگاه ماشینآلات، سه دستگاه نردبان ۵۴ متری، ۳۲ متری و ۴۲ متری دارد و خرید یک دستگاه نردبان ۶۴ متری نیز با هزینه ۱۲۰ میلیارد تومان را نیز در دستور کار خود قرار داده است.
حاجرسولیها اضافه کرد: این سازمان ۲۷ ایستگاه در حال بهرهبرداری دارد و ایستگاه میدان حج نیز در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد؛ در عین حال ۲۸۴ نیروی جدید نیز به نیروهای اورژانسی آتشنشانی اصفهان اضافه خواهد شد که در مجموع حدود ۱۰۰۰ نفر نیرو خواهد داشت.
وی تاکید کرد: آتشنشانی اصفهان یک برنامه پنج ساله نیز برای ارتقای ایمنی بیمارستانهای شهر به مدیران ابلاغ و ۴۰۰ ساختمان ناایمن اصفهان را شناسایی کرده است که اداره کل راه و شهرسازی مشخصات آن را دریافت کرد تا اقدامات لازم انجام شود.
رئیس کمیسیون سرمایهگذاری، اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مدیریت شهری ۳۷۰ مدل خدمت را به شهروندان ارائه میکند که یکی از آنها آتشنشانی است و تلاش میکند در زمان وقوع حادثه، امدادرسانی لازم را در اسرع زمان انجام دهد، افزود: طبق برنامهریزیها سعی شده است که نیروهای آتشنشانان بین سه تا چهار دقیقه در محل حادثه حاضر شوند که تلاش میکنیم با تقویت ایستگاهها و نیروها، ۲۰ ثانیه آن را کمتر کنیم.
حاجرسولیها افزود: سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی حوادث دیگری بهغیر از حریق را پوشش میدهد که از جمله آنها غرقشدگی شهروندان در زایندهرود (در صورت جریان رودخانه)، حوادث کوهنوردان کوه صفه و حضور در شرایط ناایمن است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه آتشنشانی اصفهان تلاش ویژهای برای ارتقای ایمنی بیمارستانها کرده است، وزارت بهداشت و درمان باید اعتبار مناسبی برای ایمنسازی آنها در نظر بگیرد تا اتفاقی همچون بیمارستان گاندی در نصفجهان رخ ندهد.
رئیس کمیسیون سرمایهگذاری، اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ساختمان تعدادی از بیمارستانهای اصفهان قدیمی است و دولت باید برای ایمنسازی آن اقدام کند، ادامه داد: شهروندان اصفهانی توجه داشته باشند که در هر لحظه از شبانهروز بالغ بر ۱۰۰۰ نیرو از آتشنشانی آماده مقابله با بحران هستند.
حاجرسولیها گفت: اصفهان معین تهران است و باید خود را آماده کند تا در صورت وقوع حادثهای در پایتخت برای کمک به این شهر خدمترسانی کند.
وی افزود: از مقامات بالادستی از جمله وزیر بهداشت و استاندار اصفهان و مدیران مجموعههای بزرگ صنعتی فعال در اصفهان که ارتقای سطح ایمنی جزو مسئولیتهای اجتماعی آنها است، باید کمک کنند تا مسائل ایمنی بیمارستانهای اصفهان حل شود.
به گزارش خبرنگار نامی پرس ، مجید نادرالاصلی اظهار کرد: فرونشست داستان غمانگیزی است که هیچکس تمایلی برای صحبت درباره این موضوع ندارد، زیرا هر کسی معتقد است اگر گزارشی در مورد فرونشست ارائه کند، مقصر اولیه شناخته میشود، در صورتی که این پدیده مقصران زیادی دارد.
وی افزود: اعداد و ارقامی که برای فرونشست اصفهان اعلام شده است، تا ۱۷ سانت نیز میرسد که در کشور و دنیا کمنظیر است و میتواند ناشی از دلایل متعددی باشد.
رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کمبرخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: زمین اصفهان دارای ویژگیهای خاصی از نظر جنس خاک است، از اینرو در گذشته مجموعه مادیها که شبکه عظیمی در شهر اصفهان است، همچون رگهای متصل به بدن انسان بهوجود آمد تا آبخوان شهر اصفهان را تأمین کند.
نادرالاصلی بیان کرد: در حال حاضر از یکسو مادیهای اصفهان خالی از آب و از سوی دیگر آبهای زیرزمینی تخلیه شده است که هرکدام از این موارد مقصرانی دارد، اما شرکت آب منطقهای، سازمانهای حفاظت از محیط زیست و فضای سبز، همچنین کشاورزان میتوانند در این امر نقش داشته باشند.
وی با بیان اینکه از زمانی که رودخانه زایندهرود حذف شد، دیگر جایی برای تغذیه آبخوان وجود ندارد، ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی و حوزههای شهرسازی شهرداریها باید در حوزه شناسایی اقلیم فرونشست دغدغه داشته باشند.
نادرالاصلی گفت: این سازمانها باید بدانند مجوزهای مربوطه باید بر اساس چه ضوابط و شرایطی صادر شود تا آسیبی به شهر اصفهان وارد نشود و میزان فرونشست را افزایش ندهد.
وی افزود: فرونشست چند بعد دارد که همه را درگیر خود کرده است، بنابراین در این زمینه مدیریت بحران استان و مدیریت عالی استان باید بروز و ظهور قانونی و البته حاکمیتی داشته باشند.
به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، مجید نادرالاصلی اظهار کرد: فرونشست داستان غمانگیزی است که هیچکس تمایلی برای صحبت درباره این موضوع ندارد، زیرا هر کسی معتقد است اگر گزارشی در مورد فرونشست ارائه کند، مقصر اولیه شناخته میشود، در صورتی که این پدیده مقصران زیادی دارد.
وی افزود: اعداد و ارقامی که برای فرونشست اصفهان اعلام شده است، تا ۱۷ سانت نیز میرسد که در کشور و دنیا کمنظیر است و میتواند ناشی از دلایل متعددی باشد.
رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کمبرخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: زمین اصفهان دارای ویژگیهای خاصی از نظر جنس خاک است، از اینرو در گذشته مجموعه مادیها که شبکه عظیمی در شهر اصفهان است، همچون رگهای متصل به بدن انسان بهوجود آمد تا آبخوان شهر اصفهان را تأمین کند.
نادرالاصلی بیان کرد: در حال حاضر از یکسو مادیهای اصفهان خالی از آب و از سوی دیگر آبهای زیرزمینی تخلیه شده است که هرکدام از این موارد مقصرانی دارد، اما شرکت آب منطقهای، سازمانهای حفاظت از محیط زیست و فضای سبز، همچنین کشاورزان میتوانند در این امر نقش داشته باشند.
وی با بیان اینکه از زمانی که رودخانه زایندهرود حذف شد، دیگر جایی برای تغذیه آبخوان وجود ندارد، ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی و حوزههای شهرسازی شهرداریها باید در حوزه شناسایی اقلیم فرونشست دغدغه داشته باشند.
نادرالاصلی گفت: این سازمانها باید بدانند مجوزهای مربوطه باید بر اساس چه ضوابط و شرایطی صادر شود تا آسیبی به شهر اصفهان وارد نشود و میزان فرونشست را افزایش ندهد.
وی افزود: فرونشست چند بعد دارد که همه را درگیر خود کرده است، بنابراین در این زمینه مدیریت بحران استان و مدیریت عالی استان باید بروز و ظهور قانونی و البته حاکمیتی داشته باشند.
به گزارش خبرنگار نامی پرس ، علی قاسم زاده شهردار اصفهان در صد و هجدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه خدا را شاکریم که در زمان مقرر بودجه سال آینده را تقدیم شورا میکنیم، اظهار کرد: بودجه امسال حدود 28.9 هزار میلیارد تومان است که با توجه به آخرین اصلاح بودجه و نرخ تورم به نظر عدد معقولی به شمار میرود.
وی افزود: بودجه سال آینده، نسبت به بودجه مصوب امسال، 45 درصد افزایش دارد که اگر مصوب را ملاک قرار دهیم، 45 درصد نرخ رسمی تورم اعلامی از سوی دولت در آن مورد توجه قرار گرفته است، اگر به دنبال عملیات هستیم رشد بودجه با تورم باید برابری کند در غیر این صورت از قدرت اجرایی و عملیاتی ما کاسته خواهد شد.
شهردار اصفهان گفت: حدود 69 درصد بودجه عمرانی است و به علت افزایش قیمتها و افزایش هزینهها که قابل دخل و تصرف نیست، مانند حقوق و مزایا، نهایتا سهم بودجه عمرانی این میزان تعیین شد.
وی ادامه داد: از جمله امتیازات بودجه امسال این است که سعی کردیم بر برنامه 1410 که برنامه راهبردی ماست آن را سوار کنیم، همکاران حوزه برنامه ریزی سریع به سمت تعریف راهبردهای اولویتدار رفتند و با کمک نظرات تخصصی حوزههای مختلف این راهبردهای 120 گانه را تایید کردند. اولویت بندی شد و 38 راهبرد محوری را انتخاب کردیم که عمده پروژههای 1403 مبتنی بر این راهبردهاست و حدود 651 پروژه عمرانی روی این 38 راهبرد سوار شده است.
قاسم زاده تصریح کرد: نقطه عطف و تحول در نظام بودجه ریزی امسال این است که در کنار بودجه 1403، برنامه عملیاتی را هم ارائه کردیم، سهم تحقق مشخص شده و سعی کردیم برای 38 راهبرد انتخابی، شاخص قابل سنجش نیز تعریف کنیم.
وی اظهار کرد: برای هر شاخص خط پایه تعریف کردیم و مشخص است که سهم سال 1403 از فرآیند مصوب 1410 چقدر است.
شهردار اصفهان با بیان اینکه کنترل پروژه از دغدغههای شورای اسلامی شهر است، افزود: در این خصوص تحولی در بودجه تقدیمی داریم، کلیه پروژههای عمرانی روی «جی آی اس» مکانمند و مختصات و پیشرفت آن قابل رصد است.
وی بیان کرد: سال 1402 فوق العاده پرتکاپو و پرتلاش و جزء کم سابقهترین سالها در حوزه فعالیتهای حوزه عمرانی بود و با بیش از 400 پروژه امسال بیشترین فعالیتهای عمرانی را داشتیم.
قاسم زاده با اشاره پروژههای سال آینده گفت: سال آینده 66 پروژه شاخص شهری، 128 پروژه مهم منطقهای و 457 پروژه منطقهای و محلهمحور داریم که در حوزه پروژههای شاخص شهری، تمرکز ما روی مسائل زیست محیطی است، به این ترتیب 55 درصد بودجه به این امر شامل مشکلات محیط زیستی، آلایندگی و.. اختصاص دارد.
وی گفت: با بررسی کارشناسی و تخصصی در مسیر کمیسیونها و تلفیق و صحن علنی، این بودجه بهبود پیدا خواهد و مجموعه تجارب و دانش اعضا کمک خواهد کرد تا خروجی، بودجه به نفع مردم و شهر باشد، ما نیز در اجرا، متعهد به مصوبه صحن علنی شورای اسلامی شهر هستیم.
37 درصد بودجه 1403 مربوط به حوزه حمل و نقل است
سعید ابراهیمی معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با تشریح آمار و ارقام بخشهای مختلف بودجه گفت: بودجه 1403 به لحاظ پشتوانه اطلاعاتی مبتنی بر مکان، بودجه مناسبی است که در جلسه تلفیق با جزئیات آن را شرح خواهیم داد.
وی با تأکید بر توجه ویژه به برنامه 1410 در تدوین بودجه سال آینده بیان کرد: توسعه حمل و نقل پاک، ظرفیتهای منابع و درآمدی و توجه به رویکردهای آینده نگر، عدالت محوری، شهر هوشمند و بهینه سازی فعالیتهای شهری و ارتقاء رشد اقتصادی، توجه به محله محوری، شفافیت و انضباط مالی در تدوین بودجه از نکات قابل توجهی است که باید به آن اشاره کرد.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با اشاره به بودجه 28 هزار و 900 میلیارد تومانی گفت: این بودجه نسبت به بودجه سال گذشته 45 درصد رشد دارد. از این میزان، حدود 12 هزار و 680 میلیارد تومان مربوط به مناطق و 16 هزار و 220 میلیارد تومان مربوط به شهرداری مرکزی است. در مناطق حدود 40 درصد و در مرکزی 48 درصد رشد را شاهد هستیم.
وی با اشاره به درآمد پیشنهادی سال 1403 بیان کرد: 8 هزار میلیارد تومان درآمدهای ساختمانی است، حدود 6 هزار میلیارد تومان ارزش افزوده نیز پیش بینی شده است، جمع وام و اوراق مشارکت حدود 6 هزار میلیارد تومان و سرمایه گذاری و فروش اموال نیز 7 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.
ابراهیمی با اشاره به تفکیک درصد ارقام مربوط به هر بخش گفت: در بودجه سال آینده 37 درصد حمل و نقلی، 21 درصد خدمات شهری، 14 درصد برنامه ریزی، 14 درصد مالی اقتصادی، 7 درصد فرهنگی و اجتماعی، 3 درصد عمران شهریی، 3 درصد شهرسازی و معماری و 1 درصد حوزه شهردار است.
وی تصریح کرد: در تدوین برنامه از دیدگاهها و نظرات شهروندان استفاده کردیم، از امروز تا دهم بهمن نیز در سطح شهر تبلیغاتی با عنوان بودجه ریزی مشارکتی خواهیم داشت، شهروندان با ورود به پایگاه MY.ISFAHAN.IR پیشنهادات خود را در خصوص محلهشان اعلام میکنند و این مبنایی برای اعمال نظرات مردم در اجرا است.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با اشاره به رونمایی از آمارنامه سال 1401 شهر اصفهان گفت: این آمارنامه پانزدهمین آمارنامه شهر اصفهان است که مبنای برنامه ریزیها و تصمیمگیریها به شمار میرود.
وی افزود: این آمارنامه 21 فصل دارد و 57 دستگاه و نهاد اجرایی و بخشهای مختلف شهرداری اصفهان در تدوین آن همکاری داشتند.
بررسی بودجه طبق تقویم زمان بندی شده
محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: از امروز فرآیند بررسی تخصصی بودجه در کمیسیونها آغاز میشود. طی تقویم زمان بندی شده روند بررسی بودجه تعیین شده است و براساس آن کار را دنبال خواهیم کرد.
وی افزود: سهشنبه هفته جاری کلیات و کلان بودجه در کمیسیون تلفیق شورا شرح داده خواهد شد تا فرآیند تصویب پیگیری شود.
به گزارش خبرنگار نامی پرس ، علی صالحی در گفتوگوی خبری پس از صد و هجدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: یاد و خاطره شهدای جبهه مقاومت به ویژه شهدای روزهای اخیر که به پاس استواری ملتهای مسلمان بر سر اصول و ارزشهایشان خون خود را هدیه کردند گرامی میداریم.
وی افزود: بدون شک پیام این مقاومت و مجاهدت پیروزی نهایی است که نصیب ملتهایی میشود که همه جانبه پای آرمانها و ارزشهای خود در مقابل جبهه ددمنش و مستکبر ایستاده است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه با با تبریک فرا رسیدن اعیاد ماه رجب و ولادت با سعادت امام علی (ع) اظهار کرد: با توجه به اینکه در آخرین مهلت مقرر برای ارائه بودجه سال 1403 شهرداری اصفهان بودیم، با حضور شهردار اصفهان لایحه حدود 29 هزار میلیارد تومانی 1403 تقدیم شورای اسلامی شهر شد.
وی بیان کرد: این بودجه با 45 درصد افزایش نسبت به سال گذشته ارائه شد که 69 درصد آن مربوط به اعتبارات عمرانی و 31 درصد نیز مربوط به اعتبارات جاری است.
صالحی ادامه داد: تکمیل پروژههای شاخص عمرانی، توجه به حوزه حمل و نقل، فرهنگی، هوشمندسازی و تقویت پروژههای محله محوری جزء ویژگیهای شاخص بودجه 1403 است.
وی گفت: به گفته شهردار اصفهان بر مبنای برش عملیاتی اصفهان 1410 پروژههایی در بودجه 1403 شهرداری تعریف شده است. در جلسه امروز همچنین از آمارنامه سال 1401 شهرداری رونمایی شد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: بودجه از روز سه شنبه به مدت یک ماه در کمیسیونهای تخصصی و تلفیق بررسی میشود و نتیجه تا قبل از پایان بهمن باید به صحن علنی شورا بیاید و مورد تصویب قرار بگیرد تا مراحل قانونی خود را طی کند و از اول فروردین قابلیت اجرایی داشته باشد.
وی در خصوص لوایح بررسی شده در صحن علنی امروز گفت: لایحه دو فوریتی در رابطه با تسهیل پرداخت مطالبات شهروندان به شهرداری به مناسبت اعیاد و ایامی که در آن هستیم بررسی شد، براساس لایحه پیشنهادی تخفیف 20 درصدی برای کسانی که بیش از 50 درصد بدهی خود را به صورت نقد پرداخت میکنند و کسانی که 60 درصد بدهی خود را به صورت نقد و مابقی را به صورت ملکی پرداخت میکنند درنظر گرفته شده است.
صالحی ادامه داد: این لایحه به تصویب رسید و براساس پیشنهاد شهرداری از زمان تصویب نهایی بعد از مراحل قانونی، کسانی که پروندهشان به مرحله محاسبه رسیده باشد و تا بیستم اسفند جهت پرداخت 60 درصد از بدهی خود به صورت نقد اقدام کنند میتوانند هم از تخفیف 20 درصدی برخوردار شوند و هم باقی آن را در سه قسط یا به صورت ملکی پرداخت کنند.
وی بیان کرد: نرخ بهای خدمات سازمانهای شهرداری در قالب لوایح جداگانه امروز به صحن شورا آمد، بخش قابل توجهی از بهای تمام شده خدمات توسط شهرداری پرداخت میشود و معمولا کمتر از 20 درصد از هزینه تمام شده از شهروندان اخذ میشود تا شهرداری با یارانهای که پرداخت میکند خدمات با کیفیت و قیمت مناسب را در اختیار شهروندان قرار دهد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: ما موظف بودیم سقف تورم رسمی اعلام شده را رعایت کنیم اما شورا تلاش کرد در همه نقاط فاصله محسوسی بین نرخ ها و سقف تورم وجود داشته باشد تا در جهت رعایت حال شهروندان و همچنین همراهی با شعار سال قدم برداریم. البته انتظار ما این است دولت و مدیریت استان در ردیفهایی که لازم است ما به التفاوت این یارانه و همچنین حق شهر از جمله در عوارض ارزش افزوده و عوارض آلایندگی هست را به شهرداری پرداخت کند تا روند خدمت رسانی در شهر متوقف نشود.
وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب تعرفههای سازمانهای آتش نشانی، پارکها، زیباسازی، خدمات موتوری، حمل و نقل بار، فناوری اطلاعات و ارتباطات، پایانههای مسافربری، فرهنگی، میادین و ساماندهی مشاغل، آرامستانها، مدیریت پسماند و تاکسیرانی با همین شروط به تصویب رسید.
صالحی بیان کرد: تعرفههای مجموعههای خدمات گردشگری که بخشی از آن شامل تله کابین، تله سیژ و شهر رویاها است با مصوبه هیات مدیره تعرفههایش تصویب میشود اما تعرفههای باغ گلها، مجموعههای گردشگری ناژوان، حیات وحش صفه در جلسه امروز تصمیم گیری شد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در سال آینده برای باغ گلها بلیط ایام عادی سال 32 هزار تومان، برای باغ پرندگان 43 هزار تومان، برای باغ رز 20 هزار تومان و آکواریوم که برای نخستین سال است که به عنوان ارائه خدمات توسط شهرداری در چرخه قرار گرفته، با عدد 150 هزار تومان در روزهای عادی تصویب شد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بررسی خدمات خطوط اتوبوسرانی اصفهان و حومه گفت: با توجه به اینکه بیش از 100 خط داریم و تعرفه متفاوت است، میانگین بلیط 2100 تومان در سال جاری است که در سال آینده به 2730 تومان افزایش پیدا میکند. با توجه به هزینه تمام شرکت خدمات شرکت اتوبوسرانی که بیش از سه برابر این عدد است و شرایط فضای اقتصادی کشور تلاش شد حداقل افزایش را داشته باشیم تا جریان خدمت رسانی در این مجموعه متوقف نشود و خدمات با کیفیت به شهروندان ارائه شود.
وی در خصوص بررسی تعرفه در خط یک مترو گفت: این تعرفه در استفاده روزانه شهروندان از 3100 تومان به 4 هزار تومان خواهد رسید که این عدد یک دهم هزینه تمام شده ارائه خدمات به هر نفر شهروند اصفهانی است. تلاش شده کیفیت در خدت رسانی را به صورت حداکثری داشته باشیم. تاکید میکنیم دولت باید نسبت به تعهدات مربوط به یارانه حمل و نقل عمومی اقدام کند و با پرداخت عوارض آلایندگی بتوانیم تفاوت قیمتها با هزینه تمام شده را داشته باشیم.
صالحی خاطرنشان کرد: آنچه در جلسه امروز به تصویب رسید، بعد از طی مراحل قانونی به صورت رسمی در رسانههای شهرداری اطلاع رسانی خواهد شد و برای سال آینده اعمال میشود.
به گزارش خبرنگار نامی پرس ، احمد شریعتی در خصوص ششمین نشست مشورتی شهراندیشان که با موضوع آلودگی هوا برگزار شد، اظهار کرد: در این نشست نمایندگان مردمی، سازمانهای مردم نهاد، اساتید و متخصصان از دانشگاههای اصفهان، صنعتی، آزاد و... کارشناسان حوزه محیط زیست، هواشناسی، متخصصان آنکولوژی و سرطانها و همچنین نمایندگانی از اداره کل محیط زیست و مدیرکل مدیریت بحران استانداری حضور داشتند.
وی افزود: در این نشست مسائل علمی و علل ایجاد آلودگی هوا، عوامل متحرک مانند حمل و نقل عمومی و غیرمتحرک مانند صنایع آلاینده، اسباب ایجاد ریزگردها شامل کورههای آجر پزی و... تقسیم بندی و بیان شدند، شرکت کنندگان مطالبات خود را در این حوزه بیان کردند و تأکید شد که دولت از طرح و توسعه مراکز صنعتی که منجر به آلایندگی میشود پیشگیری کند، ضمن اینکه این مباحث به صورت حقوقی نیز در حال پیگیری است.
عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به برخی راهکارهای کاهش آلودگی هوا گفت: توسعه حمل و نقل برقی مانند مترو و تراموا در دستور کار مدیریت شهری است، همچنین بحث ساختمانهای پایدار و سبز مطرح است که در مدیریت شهری به سمت ایجاد این ساختمانها میرویم.
وی با بیان اینکه در بحث ساختمانهای سازگار با محیط زیست مردم باید استقبال کنند، افزود: معتقدم اگر این کار را مردمی نکنیم به نتیجه نمیرسیم. مردم باید تأثیر این تدابیر را باور کنند و خودشان هم وارد گود شوند و کار جهادی را شروع کنیم.
شریعتی در خصوص شاخصههای ساختمانهای پایدار و توسعه فضای سبز بیان کرد: استفاده از آبهای خاکستری، بام سبز، حتی بالکنهای سبز، اختصاص 20 درصد حیاط منازل به فضای سبز، کاشت درخت توسط مردم از جمله این راهکارهاست.
وی ادامه داد: در حال نزدیک شدن به فصل درختکاری هستیم، اگر هر اصفهانی حتی یک درخت بکارد بیش از 2 میلیون درخت به فضای سبز شهر افزوده میشود، در خصوص این موضوع در شورای سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری مسائلی مطرح شده و اجرای آن به تمهیداتی نیاز دارد، البته زمینها پیشنهاد شده و با یک پویش مردمی و کمترین هزینه میتوان این موضوع را عملی کرد.
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان درباره مطالبات شرکت کنندگان در نشست مشورتی پیرامون آلودگی هوا بیان کرد: در این نشست بر نقش دولت در پرداخت عوارض آلایندگی صنایع تأکید شد، با توجه به اینکه سود صنایع اصفهان به کل کشور اما ضررش برای مردم اصفهان است، اما کمترین مبلغ عوارض را تاکنون دریافت کردهایم.
وی افزود: دولت اذعان دارد که اصفهان آلودهترین شهر کشور است اما بر این باور نیست که مردم از این آلودگی دچار بیماریهایی میشوند، بنابراین مطالبه گری از دولت باید ادامه پیدا کند و در انتخابات پیشروی مجلس نیز مردم از نامزدها بخواهند تا برنامههای خود برای کاهش آلودگی هوا را تشریح کنند.
شریعتی تصریح کرد: همه مشکلات آب، هوا و خاک اصفهان ناشی از بی آبی است و راه حل آن جاری شدن دائمی آب در رودخانه زاینده رود است، باید به دنبال حقابه خودمان باشیم و برای احیای زاینده رود مطالبه گری کنیم.
به گزارش خبرنگار نامی پرس ، سید امیر سامع در خصوص لزوم توجه به محیط زیست شهری اظهار کرد: قول و قرار جهانی برای کاشت حدود ۱۰۰۰ میلیارد درخت در دنیا گذاشته شده که یک میلیارد آن را ایران بهعهده گرفته است و این امر در وظایف دستگاههای مختلف از جمله شهرداری با همکاری منابع طبیعی دیده شده است.
وی افزود: بخش مهمی از تولید نهالی که منابع طبیعی در دوره مدیریت شهری ششم برای کاشت حدود ۱۰۰ میلیون درخت در استان به عهده گرفته است، با همکاری شهرداری و فضای سبز شهرداری در حال انجام است که این نهالها در اختیار دستگاههای مختلف قرار میگیرد و برای اینکه بتوانیم ۱۰۰ میلیون درخت در استان بکاریم، باید به اقلیم و گونههای مناسب با اقلیم توجه کنیم.
شهرداری ۳۰۰ هکتار از چمنهای پرنیاز آبی شهر را کاهش داد
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: چمن، گونه محیط زیستی نیست و تنها یک نیاز سیمای شهری برای داشتن شهری با نشاط و جذاب است؛ شهرداری در این چند سال ۳۰۰ هکتار از چمنهای پرنیاز آبی شهر را کاهش داد و گونههای مناسب اقلیم را جایگزین کرده است؛ استفاده از گونههای گیاهی که به آب کمتری نیاز دارند نیز در دستور کار شهرداری است.
وی در پاسخ به این سئوال که ایجاد ردیف پایدار تولید اکسیژن برای ناژوان که ردیف پایدار تولید اکسیژن برای نگهداری، توسعه و تملک فضای سبز در دوره پنجم مدیریت شهری تعریف شده بود، همچنان در حال اجرا است؟، اظهار کرد: این ردیف پایدار به این صورت بود که هر ساختمانی که ساخته میشود، به این دلیل که جمعیتی را اسکان میدهد و فشاری را به محیط زیست وارد میکند، باید عوارضی را پرداخت کند و این عوارض جمعآوری و برای تملک و توسعه فضای سبز ناژوان بهعنوان ریه شهر اصفهان استفاده شود.
وی افزود: ایرادهای فکری توسط بعضی دستگاههای نظارتی گرفته شد و ردیف به این صورت حذف شده است، اما شهرداری بخشی از درآمدهای عوارض ساختمانی را به توسعه فضای سبز اختصاص داده است؛ یعنی در بودجه شهرداری درصدی از درآمدی که بابت تراکم ساختمان گرفته میشود، بهصورت مستقیم در بوستانهای شهری استفاده میشود.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: در حقیقت از این بودجه بیش از ۱,۰۰۰ میلیارد تومان برای فضای سبز در زمینههای تملک عرصهها، ایجاد بوستانهای جدید، بازپیرایی بوستانها، نگهداری آنها و تأمین آب منابع پایدار هزینه میشود که عدد قابل توجهی است و میتوان گفت در شهرهای مراکز استان کمنظیر است.
اضافه شدن ۵۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تصفیهخانههای شهرداری اصفهان
وی درباره عملکرد مدیریت شهری برای احیای وضعیتهای محیطزیستی شهر و کاهش فشارهای مخاطرهآمیز و آلایندگی گفت: هدف اول برنامه ۱۴۱۰ مدیریت شهری، حفظ و احیای محیط زیست با توجه به ظرفیتهای استان و شهر و توجه به این ظرفیتها برای کاهش فشار آلایندهها، جمعیت و فشارهای دیگر ناشی از شهرنشینی است که به محیط زیست وارد میشود.
سامع گفت: برای تحقق این هدف دو راهبرد اصلی برای فضای سبز شهری در برنامه وجود دارد و اقدامات خوبی نیز در این راستا انجام شده است، نخست تکمیل کمربند سبز شهر اصفهان که با تملک عرصههای بزرگ فضای سبز در پیرامون شهر میتواند محقق شود.
وی بیان کرد: سال گذشته ۲۵ هکتار از صحرای پرتمان در شمال شهر و مجاورت خیابان امام خمینی (ره) به فضای سبز اختصاص داده شد، همچنین پیشنهاد احداث ۳۰ هزار متر مربع فضای سبز ظهرآبادی که چندین سال در برنامه تملک شهرداری بوده است، عملیاتی شد، همچنین با توجه به توافقاتی که با منابع طبیعی در عرصه ۲۵ هکتاری بوستان بختیاردشت شمال شهر انجام شده، عملیات کاشت فضای سبز جنگلی آن در حال انجام است.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: توجه به فضای سبز داخل شهر و کیفیت آن با دو شاخص میتواند به محیط زیست و تولید اکسیژن کمک کند؛ یکی کمیت و مساحت عرصهها و دیگری کیفیت آنها که هرچقدر بتوانیم فضای سبز شهر را به لحاظ نگهداری، عملیات کیفی و تأمین آب مناسب حفظ کنیم، کیفیت آن را بالاتر ببریم و فضای سبز انبوهتری داشته باشیم که در نهایت اکسیژن بیشتری نیز تولید میشود.
وی ادامه داد: در این راستا برای منابع آب پایدار در سه ماه گذشته ۵۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تصفیهخانههای شهرداری اضافه کردهایم، همچنین تجهیزات ۴۰۰ لیتر دیگر برای تصفیه پساب خریداری شده است که تا پایان سال جاری آب مناسب برای عرصههای سبز پیرامون شهر داشته باشیم.
مطالبهگر سهم شهر اصفهان از آب رودخانه زایندهرود برای حفظ میراث سبز شهر هستیم
سامع در پاسخ به این سئوال که با توجه به اینکه اطراف انهار و مادیها درختان زیادی کاشته شده است، آیا برای آبیاری این درختان در دوره مدیریت ششم تصمیمی اتخاذ شده است؟ گفت: برای نخستین بار در سال جاری طبق صورتجلسات پس از هر بار باز شدن زایندهرود بخشی از آب به مادیها و انهار تخصیص داده شد که سه مرتبه این اتفاق افتاد و آب در مادیهای مناطق ۴،۳ و ۷ در شمال رودخانه و مناطق ۵ و ۱۳ در جنوب رودخانه جریان داشت.
وی افزود: البته این طرح هنوز جای کار دارد و در مدیریت شهری باید بهشدت سهم شهر را از آب رودخانه برای جلوگیری از فرونشست و حفظ میراث سبز شهر که درختان در پیرامون مادیها و مکانهای مختلف شهر هستند، مطالبه کنیم.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: این موضوع در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفته است تا آب پایدار برای فضای سبز با تخصیص آب رودخانه و مناسبسازی پساب استاندارد تأمین شود.
حدود ۴۸۰۰ هکتار فضای سبز پارکهای شهرداری اصفهان در اختیار مدیریت شهری است
وی اظهار کرد: حدود ۴۸۰۰ هکتار فضای سبز پارکهای شهرداری اصفهان در اختیار مدیریت شهری است، همچنین ۱۰۰۰ هکتار در اختیار دانشگاهها و پادگانها قرار دارد که در مجموع عرصه ۵۸۰۰ هکتاری را تشکیل میدهد و سرانه حدود ۲۸ متر برای شهر اصفهان عدد خوبی است.
سامع ادامه داد: با توجه به انجام اقداماتی همچون ایجاد کمربند سبز پیرامون شهر، ایجاد پارکها و بوستانهای بزرگ شهری که گذشتگان انجام دادهاند، باید این میراث با استفاده از روشهای درست حفظ شود.
وی گفت: نکته قابل توجه این است آبی که به درختی داده میشود در محیط گم نمیشود و در طبیعت بارها مورد استفاده قرار میگیرد؛ وجود قناتها و چشمهها به این خاطر است که آب مورد استفاده در فضای سبز، چندین مرتبه در محیط زیست و طبیعت استفاده میشود. بهطور مثال اگر ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب از رودخانه زایندهرود وارد محیط زیست شود، حدود سه بار در محیط بازچرخانی میشود و در نهایت توسط شهروندان قابل استفاده است.
تخفیف ۵۰ درصدی هزینه صدور پروانه برای ساختمانهای دوستدار محیط زیست
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان درباره لایحه حمایت از ساختمانها و فضاهای شهری سازگار با محیط زیست بیان کرد: یکی از مصوبات لایحه درآمد پایدار که سال گذشته برای عوارض و بهای خدمات شهرداری اصفهان تصویب شد، کاهش پرداخت عوارض برای ساختمانهایی بود که بعضی الزامات محیط زیستی را برای کاهش مصرف انرژی خود از جمله گاز، برق و کاهش مصرف آب و استفاده دوباره و بهینه از آن دارد.
وی گفت: مدیریت شهری اصفهان برای نخستینبار برای ساختمانهایی که امتیاز دوستدار محیط زیست را دریافت میکند تا ۵۰ درصد تخفیف در هزینه صدور پروانه در نظر گرفته که عدد قابل توجهی است.
سامع ادامه داد: اردیبهشت سال جاری آئیننامه اجرایی لایحه «حمایت از ساختمانها و فضاهای شهری سازگار با محیط زیست» تصویب شد و مورد تأیید فرمانداری نیز قرار گرفت که امیدواریم با این اقدام زمینه مشارکت همه شهروندان برای حفاظت از داشتهها و داراییهای اصفهان در حوزه انرژی و محیط زیست فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد: افرادی که سال جاری در نظر دارند برای ساختوساز اقدام کنند، میتوانند طبق جدول آئیننامه، از این تخفیفها بهرهمند شوند؛ بر این اساس ساختمانهای گروه ممتاز ۵۰ درصد، ساختمانهای گروه یک ۶۰ درصد و ساختمانهای گروه دو ۷۰ درصد مبلغ عوارض و تراکم ساختمان را پرداخت میکنند، در واقع از تخفیفهای ۵۰ درصد، ۴۰ درصد و ۳۰ درصدی روی بهای کلی عوارض و تراکم ساختمانی برخوردار میشوند.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: تخفیفهای در نظر گرفته شده برای ساختمانهای سبز این کلانشهر فرایندهای اجرایی دارد، این فرایندها در حوزه خدمات شهری و شهرسازی از فعالیتهایی که برای درخواست پروانه و تهیه نقشه انجام میشود تا انجام محاسبات و پرداخت در حال انجام است.
وی تاکید کرد: فعالیت شهروندان در منازل مسکونی، تجاری، واحدهای کارگاهی داخل و پیرامون شهر و فضاهای عمومی شهرها بیشترین مصرف آب و انرژی را به خود اختصاص داده است، هر چقدر بتوانیم در این فضاها و فعالیتها میزان مصرف انرژی را از نظر مدل، شکل و فرم، جانمایی، ابعاد، معماری، فاصله ساختمانها از یکدیگر و ترکیب آن با فضای سبز پیرامون خود به حداقل برسانیم، میزان مصرف انرژی مورد نیاز در تابستان و زمستان کمتر خواهد شد.
سامع گفت: میتوانیم کمترین میزان مصرف انرژی و آب را در ساختمانها، فعالیتهای تجاری، ورزشی، ادارات و سازمانها داشته باشیم، لایحه حمایت از ساختمانها و فضاهای شهری سازگار با محیط زیست از چنین ساختمانهایی حمایت کرده و تشویقهایی را برای جلب نظر مالکان، سازندگان، مجری فعالیتهای ساختمانی و بهرهبرداران این ساختمانها برای ترویج اینگونه ساختمانها در نظر گرفته است.
وی افزود: یکی از جنبههای مهم این لایحه موضوع اشتغال است، در صورتی که مهندسان، طراحان و سازندگان این ساختمانها در سازمان نظام مهندسی، برای استفاده از تجهیزات بهینهسازی، تشویق و ترغیب شوند، زمینه اشتغال بیشتر فعالان این حوزه نیز فراهم شود، چراکه نیروهای ماهر و تحصیلکردهای در این زمینه وجود دارند که کسبوکار خوبی برای آنها در این رشته فراهم نبوده است.
به گزارش خبرنگار نامی پرس ، مجید نادرالاصلی با اشاره به اینکه فرونشست، بهعنوان مسئله اول اصفهان مطرح است، اظهار کرد: یکی از معضلاتی که سالهای زیادی است اصفهان و اصفهانی بدون انگیزه از آن عبور میکند، فرونشست است.
وی با اشاره به فروریزش و فرونشست زمین افزود: فروریزش موضوعی تخصصی است که دستگاههای مربوطه باید به آن توجه کنند تا در نقاطی همچون بزرگراه شهید آقابابایی و خیابان حکیم نظامی شاهد آن نباشیم، البته بیشترین دلیل این اتفاقات زیرساختهای معابر، بهویژه تأسیسات فرسوده است.
رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کمبرخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به لزوم همراهی مسئولان در رابطه با پدیده فرونشست خاطرنشان کرد: ضریب فرونشست در اصفهان مناسب نیست و در مرحله هشدار برای دستگاههای حاکمیتی استان، راه و شهرسازی و سازمانهای ذیربط همچون آبفا، مدیریت بحران، شهرداری و آب منطقهای قرار دارد، زیرا تمام این دستگاهها برای جلوگیری از فرونشست دخیل هستند.
نادرالاصلی تاکید کرد: مشکلی که امروزه برای اصفهان چالش ایجاد میکند، تهی شدن سفرههای آب زیرزمینی است که به نظر میرسد کاهش سطح آب این سفرهها «علتالعلل» فرونشست اصفهان است و مشکلاتی را برای شهر ایجاد کرده است.
وی گفت: هشدار میدهم که مسئولان و متولیان امر از جمله شهرداری، جهاد کشاورزی، آب منطقهای و سایر دستگاهها و کشاورزان باید به سفرههای آب زیرزمینی توجه داشته باشند.
رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کمبرخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه حدود ۲۳ سال است که شهروندان را به فصلی بودن زایندهرود عادت میدهند، اضافه کرد: تا زمانی که زایندهرود بهصورت مستمر جاری نشود، شرایط درستی وجود نخواهد داشت، بنابراین باید توجه داشت که زایندهرود همیشه جاری بوده است و بهواسطه آن رگههایی بهنام مادی در نصفجهان توسط گذشتگان ایجاد شده است، اما در حال حاضر مسیر این رود همچون یک جاده خاکی از وسط اصفهان میگذرد.
وی با بیان اینکه تمام دستگاههای دخیل در زمینه زایندهرود باید حساسیت نشان دهند که نصفجهان شهری است که به میزان بسیار شدید تحت تأثیر آسیب کاهش سطح سفرههای آب زیرزمینی در مقیاس ملی و حتی بینالمللی است و مهمترین دلیل آن جاری نبودن زایندهرود و برداشتهای بسیار نابجا، خلاف قانون و بدون حسابوکتاب است، اضافه کرد: مدیریت استان در زمینه برداشتها باید نظارت عالی داشته باشد، اما تأمین آب سفرههای آب زیرزمینی نیز بر عهده آن است؛ در مدیریت فعلی فعالیتهای بسیار خوبی پس از ۲۰ سال در حوزه تأمین آب انجام شده است و امیدواریم در مدت زمان باقیمانده مدیریتی نیز به نتیجه برسد که مستلزم همراهی و همکاری تمام عناصر شهری است.
به گزارش خبرنگار نامی پرس ، محمد نورصالحی اظهار کرد: با توجه به طرحهایی که از قبل تصویب و اجرا شده، معابر و شریانهای عبوری شهر اصفهان محدود است و نمیتوان خیابانهای جدید اجرا کرد، این در حالی است که تقاضا اضافه شده است و خودروها بدون برنامه به تمام شهرها وارد میشود.
وی با بیان اینکه شرایط استفاده از حملونقل عمومی که مستلزم ایجاد خطوط اتوبوسرانی و مترو است با توجه به افزایش قیمت و شرایط کشور دچار مشکل شده است، افزود: ورود خودروهای سواری به شهر و پر کردن سطح معابر و مشکلات زیادی که برای توسعه ناوگان حملونقل عمومی وجود دارد، ترافیک را تشدید کرده است.
حدود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده است
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شهرداری اصفهان برای خرید اتوبوس اقدام کرده است، گفت: در این دوره حدود ۴۰۰ دستگاه خریداری و از این تعداد ۲۰۰ دستگاه تحویل داده شده است و پیگیر تحویل سایر آنها هستیم، البته کارخانههای ساخت داخل شرایط گذشته را ندارد و در واردات قطعات اصلی اتوبوسها در مضیقه قرار دارند.
نورصالحی با تاکید بر اینکه در حال حاضر موضوع خرید اتوبوسهای برقی مطرح است، ادامه داد: تولیدکنندگان داخلی تلاشهایی برای تولید اتوبوس انجام میدهند، اما هنوز تعداد زیاد تولید نشده است و تنها بعضی کارخانهها بهصورت نمونه تولیداتی داشتهاند، بنابراین اتوبوسهایی که از قبل خریداری شده یا در مرحله خرید است، برای افزایش تعداد ناوگان، بهویژه خطوط پرسرعت شهر اصفهان و سایر خطوط با انواع اتوبوسهای ۱۶، ۱۵ و ۱۲ متری برای خطوط متناسب با جمعیت باید استفاده شود.
وی با بیان اینکه پیگیری برای خرید و وارد کردن اتوبوس برقی به ناوگان حملونقل شهری در دست اقدام است که امیدواریم تا شهریور سال آینده شاهد نتیجه آن باشیم، تصریح کرد: هدفگذاری شده است تا مهر ۱۴۰۳ وضعیت حملونقل عمومی با اتوبوس شرایط مطلوبی داشته باشد تا بیشتر شهروندان، دانشآموزان، دانشجویان، کارمندان و افرادی که در طول روز در سطح شهر تردد دارند، قانع شوند که با اتوبوس میتوانند راحتتر سفرهای درونشهری خود را انجام دهند.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه این اقدام علاوه بر اعتبار زیادی که به آن اختصاص پیدا کرده است به تلاش نیاز دارد، گفت: به کمک دستگاههای دولتی برای تخصیص اعتبارات و کارهای حمایتی در این حوزه نیازمند هستیم.
خط یک متروی اصفهان روزانه ۱۲۰ هزار نفر را در شهر جابهجا میکند
نورصالحی با اشاره به اینکه خط یک متروی اصفهان روزانه ۱۲۰ هزار نفر را در شهر جابهجا میکند، خاطرنشان کرد: برای اینکه تعداد بیشتری بتوانند از این خط استفاده کنند، نیاز به افزایش ناوگان مترو داریم که در این راستا اقداماتی انجام میشود، همچنین طی سفرهای مقامهای دولتی به استان و معاون رئیسجمهور درخواست کردیم که دولت برای واردکردن تعدادی رامهای قطار شهری برای خط یک متروی اصفهان پشتیبانی را انجام دهد، در این صورت سرفاصله قطارها کم میشود و مردم رغبت بیشتری برای تردد با مترو پیدا میکنند.
وی ادامه داد: به موازات آن احداث خط دو مترو با سرعت پیش میرود و هدفگذاری شده که فاز نخست حدفاصل دارک و زینبیه تا میدان طوقچی سریعتر راهاندازی شود تا شهروندان آن محدوده که پرجمعیت است، بتوانند از این خط استفاده کنند و به خطوط پرسرعت اتوبوس یا خط یک مترو دسترسی داشته باشند و شاهد تردد بیشتر با ناوگان حملونقل عمومی باشیم.
پیگیری برای تبدیل تاکسیهای فرسوده به تاکسیهای نو با حمایت دولت
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه پیگیری برای تبدیل تاکسیهای فرسوده به تاکسیهای نو با حمایت دولت و وام قرضالحسنه و قیمت مناسب کارخانهها انجام میشود تا در مجموع حجم استفاده شهروندان از حملونقل عمومی افزایش پیدا کند، اظهار کرد: در این صورت تعداد خودروهای سواری تکسرنشین و استفادهکنندگان از خودروهای شخصی کاهش پیدا میکند که این مستلزم رعایت شهروندان است تا با توجه به سرمایهگذاری سنگین در حوزه حملونقل عمومی استفاده بیشتری از این خطوط داشته باشند.
نورصالحی با تاکید بر اینکه برای بهبود شرایط ترافیک کشور به غیر از شهرداری سایر دستگاهها بهویژه راهور فراجا باید کمک کنند، تصریح کرد: حضور نیروهای راهور و برنامه داشتن آنها و کمک به تسهیل و تسریع تردد در سطح شهر میتواند در بهبود شرایط موجود مؤثر باشد که این موارد در شورای ترافیک شهر و استان اصفهان مورد بحث قرار میگیرد و کمک تمام دستگاهها را میطلبد تا وضعیت موجود به وضعیت مطلوب تبدیل شود.
به گزارش خبرنگار نامی پرس ، حجتالاسلام منوچهر مهروی پور ضمن محکومیت جنایت تروریستی گلزار شهدای کرمان که منجر به شهادت تعدادی از هموطنان شد، اظهار کرد: زنان و مردان زیادی در حادثه اخیر به شهادت رسیدند یا مجروح شدند و بسیاری از خانوادهها در پی این جنایت داغدار شدند، البته خون شهدای این حادثه روشنگری خود را انجام داد.
وی با بیان اینکه روشنگری این خون در رسوا کردن جنایتکاران بهویژه آمریکای سفاک، رژیم پست و کودککش صهیونیستی و همپیمانان آنها بود و چهره حقیقی صهیونیستها را برای عالم روشن کرد، افزود: در کنار روشنگری بهواسطه خون شهدا، مطابق آیات قرآن از جمله آیه ۲۳ سوره سجده که در آن آمده است «بیشک از مجرمان انتقام خواهیم گرفت» منتظر پاسخ سخت به این جنایت بودیم و ساعات گذشته شاهد بخشی از این انتقام و پاسخ سخت بودیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه نیروهای توانمند مسلح ما بهویژه سپاه با عوامل ایجاد ناپایداری و ناامنی مقابله سختی کردند، گفت: پرتاب موشک به فاصله بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر نشاندهنده توانمندی نظامی ایران مقتدر است که پیام خاصی برای دشمنان بهویژه آمریکا، انگلیس و صهیونیست دارد.
مهرویپور با بیان اینکه این اتفاق نشاندهنده آن است که دوران بزن در رو تمام شده است، تصریح کرد: هنگامی که مقر اصلی جریان دشمن در آن سوی عالم مورد حمله ما قرار میگیرد، نشاندهنده این است که اگر آنها کوچکترین تحرکی داشته باشند با پاسخ مواجه خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب پس از جنایت اخیر در پیامی قاطع و صریح فرمودند که جنایتکاران از هماکنون در هدف آماج قطعی سرکوب و مجازات خواهند بود و فاجعهآفرینی اخیر پاسخی سخت در پی خواهد داشت، همچنین به گفته شهید حاج قاسم سلیمانی «ما ملت امام حسینیم و از سیدالشهدا الگو میگیریم که در مقابل ظالم ایستاد، ما از مرگ نمیترسیم، ما عاشق شهادتیم» و امیدواریم خداوند توفیق شهادت را به همه ما عنایت کند.
به گزارش خبرنگار نامی پرس ، رسول میرباقری در خصوص بافت فرسوده اصفهان اظهار کرد: بیشترین پهنههای بافت فرسوده اصفهان در مناطق یک و ۳ شهرداری قرار گرفته است و یکی از معضلاتی که در این بافتها وجود دارد، بافت تاریخی در آن قرار گرفته و مسائلی از جمله ارتفاعپذیر نبودن را بهوجود آورده است.
وی افزود: موضوع بازآفرینی بافت فرسوده بسیار مهم است که باید مدیریت شهری در دورههای مختلف برای این موضوع برنامهریزی و تلاش کند، البته موانعی بر سر راه آن وجود دارد که باید سیاستهای مناسبی در نظر گرفته شود.
رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه یکی از رویکردها این است که بستههای تشویقی خوبی برای ساکنان بافت فرسوده در نظر گرفته شود تا شهروندان برای احیای آن پلاک ترغیب شوند، خاطرنشان کرد: این موضوع با چند روش شامل دریافت پروانه خودمالکی، تجمیع پلاکها و اینکه مشاور همچون محله همتآباد طرحی در قالب پهنه تهیه کند، قابل اجرا است.
وی ادامه داد: اکثر شهروندان ساکن در بافت فرسوده بهدلیل نبود دسترسیها و قیمت پایین املاک، توجیه اقتصادی برای احیای پلاک و تکمن مالی ندارند، مگر اینکه پروانه یک یا حداکثر دو طبقه دریافت کنند تا بتوانند از آن بهصورت شخصی استفاده کنند.
ضوابط تشویقی ویژه برای احیای بافت فرسوده پیشبینی شود
میرباقری اضافه کرد: اگر نگاه، احیای بافت فرسوده است، باید ضوابط تشویقی ویژه برای آن پیشبینی شود؛ بهعنوان مثال مواردی همچون تأمین ۲۰ درصد فضای سبز، تأمین پارکینگ، پیشروی بیش از ۶۰ درصد و یک طبقه مازاد کد ارتفاعی که در ضوابط مشخص شده در دفترچه ضابطه طرح تفصیلی دیده شده است، باید مورد بحث قرار گیرد تا تعدیل پیدا کند و ضوابط تشویقی اصلاح شود.
وی با بیان اینکه با توجه به دستور دولت در رابطه با اقدام ملی مسکن، میتوان در بافت فرسوده مرکزی شهرها نیز این اقدام را مورد توجه قرار داد و بستههای تشویقی دولت را برای آن استفاده کرد، اضافه کرد: فرایند احیای بافت فرسوده باید تعریف شود و بستههای تشویقی از جمله تسهیلاتی که میتواند برای این موضوع در نظر گرفته شود تا مالک پلاک در بافت فرسوده از آن برای ساختوساز یا تأمین هزینه رهن و اجاره سکونت استفاده کند، باید در نظر گرفته شود.
رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: فعالیتهای شهرداری نیز در زمینه بازآفرینی بافت فرسوده دخیل است که در این راستا شورای اسلامی شهر اصفهان لایحهای را تصویب کرد تا پروانه ساختمانی در بافت فرسوده با تخفیف ۷۰ درصدی پرداخت عوارض صادر شود.
میرباقری اضافه کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز برای کسر سهمیه و تهیه نقشههای تأسیسات، برق، مکانیک و سازه میتواند اقدام کند و مهمتر از هر چیز، مصوبات کمیسیون ماده ۵ است که میتواند احیای بافت فرسوده را تسهیل کند.
وی ادامه داد: به نظر میرسد اگر صدور پروانه ساختمانی با یک یا دو طبقه مازاد بر کد ارتفاعی در بافت فرسوده در دستور کار کمیسیون ماده ۵ قرار گیرد، میتواند توجیه اقتصادی برای سازنده یا مالک پلاک در این بافت داشته باشد.
مشکلات تردد خودروهای امدادرسان از معضلات بافت فرسوده
رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه یکی از معضلاتی که در بافت فرسوده بسیار خطرآفرین است، مشکلات تردد خودروی دستگاههای امدادرسان همچون آتشنشانی و فوریتهای پزشکی است، اضافه کرد: در زمینه بازآفرینی و احیای بافت فرسوده تمام دستگاههای استان همچون میراث فرهنگی، نظام مهندسی، اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری اصفهان و ادارات خدماترسان باید دست به دست هم دهند تا این بافت فرسوده احیا شود.
میرباقری گفت: نمونههای موفقی برای این موضوع وجود دارد که از جمله آن میتوان به شهرهای تهران، کرمان و یزد اشاره کرد که میتواند از آن الگوبرداری شود، البته این نمونهها نشاندهنده این است که تمام دستگاهها دست به دست هم دادهاند تا بافت فرسوده آن شهر احیا شود.
همت آباد، الگوی بازآفرینی شهری
وی اضافه کرد: نمونه مناسبی که در اصفهان وجود دارد، بلوکهای محدوده همتآباد است که میتواند الگو باشد و امیدواریم بتوانیم در راستای بازآفرینی سالانه ۱۰ درصد از پهنههای بافت فرسوده شهر جهش داشته باشیم.
رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه با توجه به ابلاغیه شورای عالی شهرسازی و معماری به ادارات کل راه و شهرسازی استانها، این ادارات کل مکلف شدند که بستههای تشویقی پهنههای بافت فرسوده را که قابلیت تصویب دارد، مصوب کنند، ادامه داد: در رابطه با این موضوع جلساتی در کارگروههای کمیسیون ماده ۵ برگزار شد و در خصوص کسر پارکینگ، ۲۰ درصد فضای سبز، درصد پیشروی یا نصب درهای بیش از پنج متر و ارائه یک یا دو طبقه مازاد بر کد ارتفاعی منطقه مورد کارشناسی قرار خواهد گرفت.
میرباقری اضافه کرد: این قبیل موارد توسط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در کارگروه کمیسیون ماده ۵ در حال بررسی است که در صورت تصویب آن در کمیسیون و ارسال به شورای عالی شهرسازی و معماری، جهش مناسبی در بازآفرینی بافت فرسوده اصفهان ایجاد خواهد کرد.