به گزارش خبرنگار نامی پرس ، ابوالفضل قربانی در برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با بیان اینکه یکی از چالشهای مهم در شهرها بهویژه شهرهایی با جمعیت بالای یک میلیون نفر جابهجایی آن شهر است، اظهار کرد: موضوع مربوط به حملونقل عمومی از موضوعات اصلی و اولویت مسائل شهری است.
وی ادامه داد: در حال حاضر از احداث خط نخست قطار شهری ۱۵۰ سال میگذرد و بهعنوان یک گونه انبوه در حوزه حملونقل عمومی جذابیت و طرفدار دارد.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: اگرچه ممکن است عمر اتوبوسها از زمان خریداری ۱۰ سال باشد، اما در مورد قطار شهری سرمایهگذاری بیش از ۲۰۰ ساله محسوب میشود.
وی اضافه کرد: هماکنون بسیاری از مشکلات زیستمحیطی بهویژه در بخش آلودگی هوا ناشی از جابهجایی انبوه خودروها است، از اینرو ضرورت ایجاد سیستمهایی که بهصورت انبوه، سریع و پاک به مردم خدمت کنند، احساس میشود.
قربانی تصریح کرد: در شهرها دو حملونقل پایه از جمله مترو و اتوبوس وجود دارد و گونههای دیگر را به عنوان حملونقل عمومی تلقی نمیکنیم، به همین دلیل در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان توجه ویژهای به این دو گونه حملونقل داریم.
وی ادامه داد: سرمایه و هزینه زیادی برای این منظور اختصاص داده شده است؛ موضوع بهرهبرداری بهصورت یکپارچه امکانپذیر نیست و باید بهصورت فاز به فاز انجام شود.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: نخستین قسمتی که از خط دوم متروی اصفهان میتواند با بازدهی مناسب به بهرهبرداری برسد، قسمت شمالی این خط از دارک تا میدان قدس را در برمیگیرد.
وی اضافه کرد: با توجه به ازدحام جمعیت، همچنین بهدلیل وجود پایانه باقوشخانه در این محور، شهروندان میتوانند از فاز نخست خط دو مترو تا میدان قدس سفر کنند و سپس با استفاده از اتوبوس تا ایستگاه باهنر در محور خط یک مترو به مسیر خود ادامه دهند.
قربانی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایلی که احداث خط دو متروی این کلانشهر در اولویت سازمان قطار شهری قرار دارد، کمبرخوردار بودن بخشی از مناطق هفت و ۱۴ شهرداری است که بهرهبرداری از فاز نخست خط دو، به توسعه و بهبود کیفیت این محدوده کمک خواهد کرد.
وی افزود: مدیریت شهری مصمم است این فاز از خط دو قطار شهری را تا پایان سال آینده به بهرهبرداری برساند، بنابراین در این زمینه برنامهریزی مفصلی صورت گرفته است و برای تحقق این امر مدیریت شهری هزینههای زیادی انجام میدهد.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بهرغم آنکه بخشی از هزینههای احداث مترو توسط دولت و از طریق اوراق مشارکت پرداخت میشود، مترو یک پروژه ملی است و دولت باید کمک موثرتری داشته باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ نفر در عمق ۳۰ متری زمین کار میکنند که انتظار میرود برای سرعتبخشی به مراحل بهرهبرداری از بودجههای ملی استفاده بهتری شود.
قربانی اظهار کرد: قطار شهری فقط تونل و ریلگذاری نیست؛ تجهیزاتی که در قطار شهری به کار برده میشود، باید بهروز، کارآمد، ایمن و با بالاترین کیفیت باشد.
به گزارش خبرنگار نامی پرس ، مصطفی نباتینژاد در دومین نشست از سلسله نشستهای «تجربه شهر» با موضوع پروژه پیادهراهسازی چهارباغ عباسی اظهار کرد: گفتوگو ذیل برگزاری چنین نشستهایی با هدف انتقال تجربه شکل میگیرد که بسیار ارزشمند است، لازم است فرصت گفتوگو و بیان نکات از سوی همه حاضران در چنین نشستهایی فراهم شود.
وی با بیان اینکه نگاه شهراندیشان در سلسله مراتب تصمیمگیری در اختیار تصمیم گیرنده قرار میگیرد، افزود: پروژه چهارباغ مصوبه شورای عالی سیاستگذاری وقت بودن که اعضای آن امروز در جلسه حضور ندارند.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه محور چهارباغ اکنون مدیر ندارد و باید در تعیین آن تسریع شود، ادامه داد: نیازمند تصمیمگیری درباره تعیین مدیریت چهارباغ هستیم، البته پیرامون بررسی اصلاح ساختار و فرایند مدیریت چهارباغ نیز آمادگی وجود دارد که مردمسپاری انجام شود که در حقیقت آرمان و رؤیای ما محسوب میشود.
نباتینژاد ادامه داد: در صورت مردمسپاری مدیریت چهارباغ ذیل فعالیت هیئت امنا به مانند آنچه در محلات میبینیم، خود مردم بر امور نظارت میکنند.
وی گفت: گاهی آنچه درباره تصمیمگیریها من را نگران میکند، این است که این تصمیمسازیها بر نسل آینده هم تأثیر میگذارد و نگران این هستم که آنها ما را چگونه قضاوت میکنند، در این راستا فرایند تصمیمگیری بسیار سخت است.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه باید چنین نشستی در خود چهارباغ برگزار میشد، گفت: مردم باید پیرامون پروژهها بیشتر بدانند و پیشنهاد میکنم مستندات تاریخی درباره چهارباغ تا اکنون که به این نقطه رسیده است، برای مردم به نمایش گذاشته شود.
نباتینژاد افزود: همه ما پا جای گذشتگان گذاشتیم، اگر میدان نقش جهان پیادهراه نمیشد، قطعاً محور چهارباغ نیز تبدیل به پیادهراه نمیشد، همچنین برای خیابان سپه نیز این موضوع صدق میکند.
وی در پاسخ به نقد مطرح شده یکی از حاضران پیرامون اینکه در این دوره از مدیریت شهر و شورا، برای مدیران سفرهای خارجی با هدف کسب تجربیات پیشبینی نشده اظهار کرد: در این دوره از مدیریت شهر و شورا نیز سفرهای مأموریتی به کشورهای خارجی برای کسب تجربه انجام میشود، البته بسیاری از سفرها با هزینه شخصی بوده است، در این موضوع هیچ محدودیتی وجود ندارد، بلکه به اهداف مشخص شده بستگی دارد.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: چهارباغ بستر و آوردگاهی برای دیدگاههای مختلف است، مدیریت در آن نباید به سمت تعارض و تقابل برود، میطلبد که گسستهای اجتماعی مدیریت شود تا تبدیل به شکاف نشود.
نباتینژاد تصریح کرد: حلقه صفر ترافیکی شهر (حلقه سبز) با توسعه تکنولوژی، فعالیت اتوبوسهای برقی، تسریع در خط دوم قطار شهری تحقق پذیر خواهد شد، نگرانیهای موجود با شنیدن خاطرات تلخ و شیرین بیان شده میتوان به عنوان یک تجربه، قدمهای ما را مصمم کند.
وی افزود: میطلبد ساختار بافت تاریخی در شهرداری اصفهان در سطح عالی شکل گیرد.
به گزارش خبرنگار نامی پرس ، رسول میرباقری در نطق میان دستور صد و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت ۱۳ آبان اظهار کرد: ۱۳ آبان سالروز تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه، کشتار دانش آموزان و تسخیر سفارت آمریکا است. این سه رویداد یک هویت دارند و هر کدام در شکل گیری حرکت انقلاب اسلامی نقش بسزایی داشتند و این هویت، مبارزه با استکبار جهانی است.
وی افزود: این روزها مجددا روحیه خبیثانه آمریکا بر همه دنیا آشکار شده است. مردم اصفهان روز گذشته در حمایت از مظلومان غزه به خروش آمدند و ۱۳ آبان ویژهای را رقم زدند.
رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در اوایل جنگ اتفاقات در شهرهای مرزی ما کمتر از اتفاقات امروز غزه نبود اما به برکت خون شهدا امروز امنیت داریم.
شهرداری حداقل به تذکرات اعضای شورا احترام بگذارد
وی با بیان اینکه به عقب نباید برگردیم، گفت: در اوایل حضور در شورا زمانی که تذکر ارائه میکردیم هفته بعد پاسخ آن ارائه میشد اما اخیرا پاسخ تذکرها به دست ما نمیرسد. سئوالاتی که اعضای شورای شهر میپرسند براساس انتقاداتی است که مردم مطرح کردهاند، بنابراین شهرداری حداقل به تذکرات اعضای شورا احترام قائل شود.
میرباقری با اشاره به سرمایههای بی بدیل اصفهان که از آنها غفلت شده است، گفت: یکی از این نگینها، ابن سینا است. کسی که در اصفهان زندگی میکرده و مدرس داشته اما خیلیها از آن بی خبر هستند. چطور ممکن است حتی پزشکان اصفهانی ندانند که پزشک افسانهای تاریخ در این شهر زندگی میکرده است،
وی ادامه داد: مدرس ابن سینا قدیمیترین مدرسه طب دنیاست که بقایای آن پس از یک هزار سال تا امروز در اصفهان باقی مانده است. بنا بر روایات تاریخی ابن سینا هر روز صبح بعد از اذان در این مدرس تدریس میکرده است.
احیای مدرس ابن سینا به زودی در اصفهان
رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این مدرس از ابتدای خیابان ابن سینا تا مدرسه شفیعیه در قرن چهارم و پنجم ادامه داشته است. این مدرسه با عظمت و متعلق به دوره آل بویه است و مرحوم جلال الدین همایی نیز در پژوهشهای خود به این موضوع اشاره کرده است. براساس مستندات تاریخی ابن سینا پانزده سال در اصفهان زندگی میکرده و احتمالا مقبره او نیز در این مکان است.
وی با اشاره به احیای این مدرس خاطرنشان کرد: در دو هفته اخیر سه جلسه با دانشگاه علوم پزشکی و دو بازدید در این ارتباط برگزار کردیم. در همین راستا سرمایهگذاری پیدا شده که علاقهمند است این کار را انجام دهد. اداره کل میراث فرهنگی و دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری کمک کنند تا این اتفاق زیبا در اصفهان رقم بخورد و به زودی از برندی که در ایران نظیر ندارد استفاده کنیم.
میرباقری بیان کرد: ازبکستان منطقه وسیعی را مربوط به معرفی ابن سینا اختصاص داده، فقط به واسطه اینکه او در این کشور متولد شده است و از نظر گردشگری درآمد بالایی از این مکان کسب میکند اما ما نسبت به این موضوع بی توجه هستیم.
تصمیمگیری شورا و شهرداری در مورد بافت تاریخی بسیار ضعیف است
وی در ادامه نطق خود تصریح کرد: تصور نمیکردم شورا و شهرداری اینقدر ضعیف در مورد بافت تاریخی تصمیم بگیرند. دو سال است که در این مورد صحبت میکنیم اما اتفاقی نیفتاده است. ابتدای سال برای دلخوش کردن ما ادارهای تشکیل دادند اما دوامی نداشت. مگر اصفهان ارزشمندتر از بافت تاریخی چه نگینی دارد؟ سئوال این است که چرا هنوز نمیتوانیم تصمیمی جدی در این مورد بگیریم؟
رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نظارت بر پروژههای مشارکتی گفت: سال گذشته تصمیم گرفته شد که عامل چهارمی برای پروژههای مشارکتی شهرداری باید انتخاب شود اما هنوز این اتفاق رخ نداده است. این صحبتها را در شورا مطرح میکنیم اما گویا کسی دغدغهای در این زمینه ندارد.
به گزارش خبرنگار نامی پرس ، مصطفی نباتی نژاد در نطق میان دستور صد و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت یاد شهدای غزه و روز دانش آموز اظهار کرد: به مناسبت ایام، آرزوی اتمام جنگ و محو رژیم صهیونیستی از صفحه روزگار را داریم.
وی افزود: نیمه دوم ششمین دوره شورا مبنای مدیریت شهری در حال طی شدن است و هر کدام از ما نسبت به عملکرد دولت ملی و محلی براساس شرایط و اقتضائات این مدت، قضاوتی داریم. امیدواریم تلاشهای ما و سایر همکاران همچون گذشته پرثمر باشد و آنچه میماند رستگاری در پیشگاه خداوند و رضایتمندی شهروندان باشد.
نباید کارنامه را سیاه مطلق یا سفید مطلق ببینیم
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: قطعا کسی نباید کارنامه را سیاه مطلق یا سفید مطلق بداند، آنچه برای ما ملاک است عمل به نسخه اعتمادساز مسئولیتمان است. این نسخه را در منشور شورای اسلامی شهر و در برنامه راهبردی ۱۴۱۰ اصفهان تدوین کردهایم و برنامه عملیاتی آن باید سریعتر، چاپک و هوشمند در جهت حرکت به سمت اهداف کلان پنج گانه و تحقق اهداف ۲۴ گانه، ارزشهای هفتگانه و سیاستهای پنجگانه طی طریق کند.
وی با بیان اینکه شورا و شهرداری نباید فراموش کنند که چه چیزی را در منشور و برنامه راهبردی خود نوشتهاند، گفت: در جای جای شهر و شهرداری اهداف باید جلوی چشم ذینفعان باشد و روابط عمومی شهرداری باید در این خصوص تدبیر و برنامه ریزی داشته باشد. متأسفانه تا کنون تصویر منسجم از برنامه ۱۴۱۰ طراحی نشده و در اختیار اذهان و رسانهها و افکار عمومی قرار نگرفته است.
لزوم اجرای رویکرد مشارکت محور و دریافت نظرات شهروندان در بودجه ۱۴۰۳
نباتی نژاد اظهار کرد: برای ما هم هنوز روشن نیست که برنامه عملیاتی چه زمانی قرار است به شورا ارسال شود. سایر برنامهها در سطح شهرداری اعم از برنامه عملیاتی و برنامه بودجه سالانه قرار بوده که به صورت مشارکت محور و احصاء نظرات شهروندان، شهراندیشان، شهربانان و شهریاران تدوین و تقدیم گردد، لکن برنامه شفافی روی این موضوع نیست.
وی گفت: آخرین فرمایش معاونت برنامه ریزی شهرداری این بوده که فرصت برنامه ریزی و بودجه ریزی مشارکت محور را به رغم تاکید شهردار نداریم. معاونت برنامهریزی حتما با رویکرد مشارکت محور و دریافت نظرات شهروندان بودجه ۱۴۰۳ را در اختیار شورا قرار دهد.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: از نماینده شهرداری در شورا خواهش میکنم یک بار متن تذکرات بنده را ببینند و پیگیری کنند که چرا سئوالات بی پاسخ مانده است.
وی افزود: در خصوص رصدخانه شهری خواستم تا پاسخ صریح و منسجم مجموعه را داشته باشیم که متأسفانه عملیاتی نشد. خواستم تا بی واسطه با شهردار بحث را بررسی کنیم که این نیز عملی نشد. خواهش میکنم که در اسرع وقت در کمیسیون تلفیق بررسی شود.
نباتی نژاد اظهار کرد: رصد خانه شهری، کمیته تکریم ارباب رجوع، شورای عالی بهره وری سه موضوعی است که به معاونت برنامه ریزی محول شده که علاقه مند هستیم پاسخ درباره عملکرد این سه حوزه را در کمیسیون تلفیق بشنویم.
وی ادامه داد: حتما زحماتی کشیده شده اما مسیر مطلوب نیست و با توجه به این شرایط به سرمنزل مقصود نمیرسیم و باید جلسه تصمیم گیری داشته باشیم.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: زمانی که ما شروع کردیم رصد خانه مشهد هنوز مطالعات خود را هم پیش نبرده بود اما اکنون افتتاح شده است، امروز از جهات مختلف در جانمایی، مسئولیت رصدخانه و.. مدام تعلل داشتهایم و موضوع به کندی پیش رفته است.
وی گفت: در روزهای آینده با مفهوم شهرداری نسل سوم با رویکرد مشارکتمبنایی مفاهیمی را تقدیم حضور افکار عمومی و اعضا میکنیم که گذار از نسل دوم به سوم را خواهیم داشت. قرار است پیمانسپاری را به مردم سپاری، با نظارت و طراحی و اجرا و سیاست گذاری داشته باشیم.
نباتی نژاد با اشاره به تشکیل هیات امنای بازار اصفهان گفت: هیات امنای بازار توسط همه اعضا به واسطه مشکلاتی که از سمت بازار ارائه میشود حمایت شود. از جهات مختلف با هیات امنای بازار کار داریم. هم انتقال نظام مند دغدغههای آنها و هم نظم بخشی به امور بازار مهم است. تصمیم گیری ما اگر با مشارکت هیات امنای بازار باشد قوام بیشتری خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار نامی پرس ، محمد نورصالحی در نطق پیش از دستور صد و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت ۱۳ آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش آموز، اظهار کرد: به همین مناسبت امروز میزبان تعدادی از دانشآموزان شهر اصفهان در تشکلهای مختلف دانش آموزی بودیم. این دانش آموزان آینده سازان کشور ما هستند و امیدواریم با تجلی باورها و آرمانهای آنها به دورههای شکوهمند جمهوری اسلامی نیل پیدا کنیم.
وی افزود: این روزها تجاوزات ددمنشانه آمریکا و اسرائیل علیه مردم غزه را میبینیم، حضور مردم در راهپیمایی روز گذشته نشان از همبستگی مردم ایران با ملت مظلوم غزه دارد. جنایتکاران جهان همه در ظلم و ستم به این مردم مظلوم یکپارچه هستند و ما نیز با وحدت خود حامی این مردم ستمدیده هستیم.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به برخی دغدغههای اعضای تشکلهای دانش آموزی گفت: کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان جایگاه خوبی برای دعوت از افرادی است که در این زمینه دیدگاهها و نکاتی دارند. مسائلی که خانوادهها هر روز با آن روبرو هستند و میتوانند در این جلسات دیدگاههای خود را برای حل مشکلات شهری بیان کنند.
وی بیان کرد: کمیسیونهای مختلف شورای اسلامی شهر اصفهان مسائل مطرح شده از سوی اعضای تشکلها در حوزههای تخصصی را بررسی و دسته بندی کنند تا پیرامون آنها بحث و بررسی لازم صورت گیرد.
کمرنگ شدن جایگاه مدیریت شهری و مدیریت شورایی در کشور
نور صالحی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اجلاس کلانشهرها در مشهد اظهار کرد: در قوانین مجلس و بخشنامههای دولت شاهد کمرنگ شدن جایگاه مدیریت شهری و مدیریت شورایی در کشور هستیم، این بزرگترین چالشی است که در اجلاس مشهد به آن اشاره کردیم. درخواست ما این بود که حداقل بندهای موجود در برنامه ششم در خصوص مدیریت شهری باقی بماند.
وی افزود: طبق قانون بودجه سالیانه و برنامه توسعه اول باید به شورای عالی استانها برود و سپس راهی مجلس شود، متأسفانه برنامه هفتم نیز به شورای عالی استانها نرفته است و این به رغم اهمیتی است که امام خمینی (ره) برای شوراها قائل بودند.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تمدید بند ط تبصره ۶ قانون بودجه تا پایان سال مالی ۱۴۰۲، محدود نشدن مدیریت شهری در اساسنامه سازمان شهرداریها و دهیاریها، توسعه حمل و نقل عمومی، بازآفرینی شهری، مدیریت پسماند، ساماندهی حاشیه نشینی، اجرای قانون هوای پاک و پیگیری تکالیف دولت در این زمینه که در برنامه هفتم هیچ اشارهای به آن نشده است از جمله مسائلی است که در این جلسه مطرح کردیم.
اجازه واردات اتوبوس به شهرداریها داده شود
وی با اشاره به مشکلات حمل و نقل بیان کرد: امروز نیز دانش آموزان بر شلوغی اتوبوسها تاکید کردند. در سال ۱۴۰۰، ۱۴۰ اتوبوس با کمک وزارت کشور خریداری کردیم که هنوز تحویل داده نشده است. درخواست کردیم که این اتوبوسها تامین شود و اگر تولیدکنندگان داخلی توان ندارند اجازه واردات داده شود. همچنین به شهرداریها اجازه داده شود که حداقل به اندازه ۲۰ درصد نیاز خود اتوبوس نو یا کارکرده وارد کنند.
نورصالحی با بیان اینکه قانون حمایت از سامانههای ریلی باید به صورت کامل اجرا شود، گفت: در قانون ذکر شده که برق مصرفی حمل و نقل عمومی با حداقل تعرفه باشد که اکنون اجرا نمیشود. همچنین ایجاد شبکه فیبر نوری و دولت الکترونیک در همه شهرها مورد تاکید است به نحوی که منافع مدیریت شهری نیز لحاظ شود.
اصفهان با مشکل تأمین آب برای فضای سبز مواجه است
وی با بیان اینکه در اصفهان با مشکل تأمین آب برای فضای سبز مواجه هستیم، گفت: وزارت نیرو طبق قانون باید پساب به شهرداریها بدهد که اکنون فاضلاب خام تحویل داده میشود. برای ایجاد تصفیه خانه این پساب اوراق مشارکت لازم است که دولت باید کمک کند.
وی افزود: امروز کانال ارتباطی مدیریت شهری در بیش از ۱۲۰۰ شهر، کانالی بسیار ضعیف و از طریق سازمان شهرداریهاست که معمولا ارتباطات یک طرفه و به ضرر شهرهاست. اگر امروز به مشکلات پاسخ داده نشود در آینده نظام با مشکلات ناشی از این شرایط دچار خواهد شد.
به گزارش خبرنگار نامی پرس ، به مناسبت ۱۳ آبان روز دانش آموز، جمعی از اعضای تشکلهای مختلف دانش آموزی در صد و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان حضور پیدا کردند.
سازمان دانش آموزی، اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان استان اصفهان، بسیج دانش آموزی، مجلس شورای دانش آموزی و خبرگزاری دانش آموزی (پانا) نمایندگانی در این نشست داشتند.
در این جلسه بر لزوم استمرار جلسات تشکلهای دانش آموزی با مسئولان شهری تأکید و ابراز امیدواری شد که این دانش آموزان با کسب تجربه در چنین جلساتی برای آینده و ارائه خدمات به مردم شهر آماده شوند.
دانش آموزان در این جلسه به بیان دیدگاههای و درخواستهای خود از مدیریت شهری پرداختند.
بیان برخی مشکلات حوزه آموزش و پرورش، درخواست برای تأمین تجهیزات مورد نیاز مدارس با کمک مدیریت شهری، درخواست برای ارائه کارتهای رایگان یا نیم بها برای دانش آموزان، پیشنهاد راه اندازی اتوبوس ویژه دانش آموزان، پیشنهاداتی در حوزه گردشگری، پیشنهاد در خصوص ارائه پاداشهای ویژه شهری به دنبال استقبال شهروندان از سامانه اصپاک، راه اندازی پارکینگهای دوچرخه در مدارس، اجرای برنامههای محلهمحور در مدارس، ایجاد فرصت برای برگزاری جلسات تبیینی با حضور دانش آموزان، اجرای طرح شهردار مدرسه از مهمترین نکاتی بود که در این جلسه مطرح شد.
نمایشگاه دائم ویژه اردوهای دفاعی در شهر ایجاد شود
رجب پور رئیس سازمان بسیج دانش آموزی اصفهان با اشاره به همکاریهای خوب بسیج دانش آموزی و شهرداری اصفهان اظهار کرد: فرمانده دلها از جمله رویدادهایی است که چند سالی است با استقبال خوب مدارس اجرا میشود که مدیریت شهری در برگزاری آن همکاری میکند.
وی با اشاره به فرصت برگزاری اردوهای دفاعی گفت: با توجه به جنگ ترکیبی امروز لازم است در این زمینه کار کنیم. سال گذشته حرکتهای خوبی فرهنگی در این زمینه انجام شد. پیشنهاد میکنیم مکانی را برای نمایشگاه دائمی برای این اردوها داشته باشیم تا هم دستاوردهای نظام را به نمایش بگذاریم و هم رشادتها و ایثارگریهای دانش آموزان شهید را نشان دهیم. علاوه بر این اقشار مختلف نیز میتوانند در طول سال از این نمایشگاه استفاده کنند.
رئیس سازمان بسیج دانش آموزی اصفهان با بیان اینکه هفته نوجوان فرصت خوبی برای تعامل بهتر بسیج دانش آموزی و شهرداری اصفهان است، گفت: این پیوند میتواند فرصت لازم برای استفاده دانش آموزان از ارتباط با مدیران شهری را فراهم کند.
وی با بیان اینکه تشکیل شورای مشورتی نوجوانان میتواند در بیان بسیاری از مشکلات شهر کمک کننده باشد، گفت: نصب المانهایی برای معرفی دانش آموزان شهید مدارس اصفهان از جمله پیشنهاداتی است که میتواند به معرفی بهتر شهدا به نسل حاضر کمک کند.
حمایت شهرداری از برنامههای فرهنگی تربیتمحور در مدارس
حجتالاسلام حقانی رئیس اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان اصفهان در این نشست اظهار کرد: تشکلهای دانش آموزی میتوانند در تدوین راهبردهای شهری به مسئولان شهر اصفهان کمک کنند.
وی افزود: در شهرداری دیدگاه خوبی نسبت به قشر دانش آموز وجود دارد اما برنامهریزی لازم برای تربیت دانش آموزان موجود نیست که شهرداری میتواند در حوزه فرهنگی این موضوع را مورد توجه قرار دهد.
رئیس اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان اصفهان گفت: مدل مدرسهمحوری در اجرای برنامههای فرهنگی بسیار مهم است، بسیاری از مدارس خوراک فرهنگی مناسب برای ارائه به دانش آموزان را ندارند و لازم است در این زمینه کمکهایی صورت گیرد.
شورای مرکزی دانش آموزی با کمک مدیریت شهری تشکیل شود
رحمتی ریس سازمان دانش آموزی اصفهان در این نشست گفت: تشکیل شورای مرکزی دانش آموزی برای اخذ تصمیمات و تمرین مدیریت شهری از هم اکنون با حضور دانش آموزان توانمند پیشنهادی است که میتواند در کمک شهرداری محقق شود.
وی با اشاره به رویکرد سازمان دانش آموزی در پوشش علمی و تربیتی مناطق محروم افزود: تا کنون ۵۲۰ دانشجوی دانشگاه فرهنگیان برای اعزام به مناطق محروم اعلام آمادگی کردند. شهرداری برای این اعزام نیز اتوبوسهایی در اختیار ما گذاشتند که لازم است افزایش پیدا کند.
به گزارش خبرنگار نامی پرس ، مجید نادرالاصلی اظهار کرد: خشکی لبهای رود خروشان زایندهرود دل هر انسان که از کنار آن گذر میکند را سخت به درد میآورد و مدتها بود شورای اسلامی شهر اصفهان بصورت جدی پیگیر جاری شدن زایندهرودی بود که نه به صرف رفع نیاز کشاورزان، که به نگاه زدودن آثار رنج و ملالت از چهره محیط زیست اصفهان و رود خشکیده آن و درختان یکصد ساله در حال احتضار و فضای سبزی که مردمان اصفهان نه برای شادی که برای سلامت روح و روان خود در کنار آن مدتی را میآرامند.
وی افزود: حالا پس از مدتها پیگیری و برگزاری جلسات متعدد با مدیران استانی بحمدلله مقرر است بالغ بر یکصد میلیون متر مکعب آب در یک فرصت زمانی مشخص در بستر زایندهرود جاری و همگان براساس حقابه و سهم آبه از آن بهره ببرند؛ در این باره چند نکته قابل توجه است.
رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شورای اسلامی شهر اصفهان و مدیریت شهری در طول دوره دو ساله اخیر خود در یک مطالبهگری هوشمندانه با همه ارکان تصمیمگیری در حوزه منابع و مصارف آب ارتباط مستمر و مکرری داشته و همواره پیگیری حقوق اصفهان؛ شهر اصفهان، محیط زیست اصفهان، شرب اصفهان و البته نیازهای کشاورزان بوده است.
وی افزود: مصرانه از مدیریت محترم منابع آبی استان درخواست اولویت دادن به مشکل محیط زیست و تأمین نیاز آبی آن داشته و مطالبهگر سیرابی سفرههای زیرزمینی برای جلوگیری از توسعه بیش از پیش فرونشستهای معنادار زمین اصفهان بوده است.
نادرالاصلی اظهار کرد: حقوق باغ شهر اصفهان و حقابه شهر اصفهان از بدیهیات جاریسازی رودخانه زایندهرود بوده است که باید در این رهاسازی آب، میزان سهمآبه مادیهای شریانی شهر اصفهان در تمام اقصی نقاط اصفهان مشخص شود که در گفتگوی حضوری این میزان بالغ بر ده میلیون مترمکعب تعیین، ابلاغ و مقرر است تأمین شود.
وی ادامه داد: توصیه موکد به مدیران محترم منابع آبی استان (مدیرعامل محترم سازمان آب منطقهای اصفهان) بر این است که رهاسازی آب باید به قسمی انجام شود که فشار آب و پیشروی جریان زایندهرود، آب را علاوه بر تامین حقوق کشاورزان، حقوق حقه تالاب بین المللی گاوخونی هم تأمین و پس از مدتهای طولانی، بتوان آبی را به آن زمین تفتیده رساند،
مستحضر باشید که جریان آلودگی هوا و پراکنش ریز ذرات ناشی از تالاب بین المللی گاوخونی صدها کیلومتر آنطرفتر قدرت جابجایی دارد و اثرات نابهنجاری بر سلامت جامعه انسانی حدود ده میلیون نفری استانهای همجوار را دارد.
به گزارش خبرنگار نامی پرس ، احمدرضا مصور اظهار کرد: جریمه تخلفات ساختمانی در تبصره ۱۱ ماده ۱۰۰ قانون شهرداریها پیشبینی شده است و نرخ این جریمه که اعضای کمیسیون طبق آن عمل میکنند، از ۰.۵ تا ۳ برابر ارزش معاملاتی برای کاربری مسکونی و برای تجاری از ۲ تا ۴ برابر ارزش معاملاتی محل تخلف است.
وی با بیان اینکه طبق قانون، شهرداری اجازه دارد افزایش یا کاهش ارزش معاملات را هر سال در قالب لایحهای از شورای اسلامی شهر درخواست کند، افزود: البته باید توجه داشت که این موضوع نیازمند مصوبه شورا است.
رئیس کمیسیون حقوقی، برنامهریزی و پایش مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: سالهای گذشته روش محاسبه ارزش معاملاتی اینگونه بود که ارزش معاملاتی زمین با ضریبی محاسبه میشد؛ بهعنوان مثال سال ۱۴۰۰، پنج برابر ارزش منطقهای محل وقوع تخلف و برای سال گذشته این میزان معادل هفت برابر بود.
وی اضافه کرد: بهمنماه ۱۴۰۱ شورای اسلامی شهر اصفهان مصوبهای را برای امسال گذراند که طبق آن بهجای ضریب ارزش منطقهای زمین، درصدی از تراکم مسکونی یا تجاری محل وقوع تخلف برای جریمه ماده ۱۰۰ مورد استفاده قرار گیرد و میزانی که برای امسال در نظر گرفته شد، ۴۵ درصد قیمت تراکم تخلف بود.
مصور تاکید کرد: طبق بررسیها، گزارشها و شکایات، در بعضی نقاط بهدلیل اینکه قیمت تراکم مربوطه دقیق نبوده است، جریمه اعداد مناسبی را نشان نمیداد و مشکلاتی را برای شهر و شهروندان بهوجود آورد؛ در بعضی نقاط جریمه افزایش زیادی پیدا کرد و در نقاطی تا حد زیادی کاهش یافت.
وی خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر اصفهان طبق بررسیهایی که طی حدود دو ماه اخیر انجام داد، با مصوبهای مقدار ۴۵ درصد را به ۲۰ درصد کاهش داد، هرچند تا زمانی که این مصوبه را مراجع ذیربط همچون هیئت انطباق قوانین فرمانداری تأیید نکنند، لازمالاجرا نیست.
رئیس کمیسیون حقوقی، برنامهریزی و پایش مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: مصوبه شورا پس از تأیید مراجع ذیربط میتواند در سیستمهای محاسباتی، تا پایان سال جاری ملاک عمل قرار گیرد و طبق توافق انجام شده با شهرداری، سعی میکنیم این ضریب را تا همین حد نگه داریم.
وی در پاسخ به این سئوال که چرا لایحه تغییر آئیننامه ارزش معاملاتی ماده ۱۰۰ مصوب شورای اسلامی شهر اصفهان دوفوریتی شد؟ بیان کرد: دلیل دوفوریتی شدن آئیننامه این بود که با توجه به بررسیها طی هشت جلسه، بهدلیل ابهام شهرداری در متن، لایحه به جلسه علنی وارد نشد، با توجه به موارد مطرح شده در جلسه علنی اخیر و پس از مرور موارد، شهردار اصفهان دستور قید دوفوریت را داد؛ بنابراین تأخیر در تصویب این آئیننامه و اینکه هرچه سریعتر باید لازمالاجرا شود، دلیل دوفوریتی شدن آئیننامه ارزش معاملاتی ذیل تبصره ۱۱ ماده ۱۰۰ قانون شهرداریها در اصفهان بود.
مصور اضافه کرد: در هر ساختمان، ممکن است دو نوع تخلف رخ دهد که تخلفات فاحش و خودخواسته و ناخواسته را شامل میشود؛ بهعنوان مثال کسی که به حقوق شهر احترام نمیگذارد، یک طبقه مازاد بر پروانه احداث میکند که شهرداری موظف است جلوی این کار را بگیرد، البته نقش مهمتر از شهرداری که همیشه مغفول مانده است، نقش مهندس ناظری است که از سوی سازمان نظام مهندسی بهعنوان مسئول بررسی ساختمان و تطبیق آن با پروانه، نقشههای مصوب و اجرای دقیق این موارد انتخاب میشود و در صورت غفلت، این تخلفات عامدانه اتفاق میافتد.
وی ادامه داد: در بخش دیگر، تخلفات ناخواسته قرار دارد که بهعنوان مثال در یک ساختمان با طول ۵۰ متر و ارتفاع چهار طبقه، در صورتی که استادکار یک آجر را مقداری اشتباه بگذارد، ممکن است تا ۵۰ متر تخلف ایجاد کند؛ این نوع تخلف بهگونهای نیست که به حقوق شهر آسیب بزند و در صورت رعایت اصول سهگانه بهداشتی، فنی و شهرسازی، قانون برای آن جریمه در نظر گرفته است که اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ رأی به جریمه میدهند.
رئیس کمیسیون حقوقی، برنامهریزی و پایش مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در واقع بعضی تخلفات اینگونه نیست که فرد عامدانه حقوق شهر را پایمال کند و ممکن است حتی مهندس ناظر نیز متوجه تخلفات چند متری نشود، بنابراین رأی جریمه نیز برای تخلفات ساختمانی در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه بالا بودن جرایم ماده ۱۰۰ بهخودی خود بازدارندگی ندارد، افزود: علت آن نیز تورم در بخش مسکن است؛ یعنی اگر کسی بخواهد تخلفی انجام دهد، هزینه آن و مبلغی که مسکن بهفروش میرود را مقایسه میکند.
مصور تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم مقدار جریمه را تا حد مشخصی میتوانیم بالا ببریم و بازدارندگی ایجاد کنیم تا همانطور که قانونگذار نیز توجه داشته است، کسانی که ناخواسته تخلف میکنند در آتش کسانی که ممکن است عامدانه تخلف کنند، نسوزند.
وی گفت: در اصفهان غیر از جرایم ماده ۱۰۰ بر اساس مصوبات و قانون، تراکم بخش احداث شده به تخلف نیز دریافت میشود که نرخ جریمه تخلف ساختمانی را افزایش داده است و کمتر کسی پیدا میشود که تخلفی در این زمینه داشته باشد.
به گزارش خبرنگار نامی پرس ، ابوالفضل قربانی اظهار کرد: موضوع مربوط به پاکیزه بودن شهر به دلایل مختلف یکی از مسئولیتهای اصلی مدیریت شهری بهویژه در شهرهای بزرگ است.
وی با اشاره به لزوم خلق ایدهها و ایجاد روشهای جدید در حوزه پسماند شهری افزود: موفقیت مدیریت شهری در ابداع روشهای جدید است، همچنین از ایدهها و روشهای نو که دیگران ایجاد کردند باید استفاده کنند.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه راهکارهای دیروز مسائل امروز را نمیتواند حل کند، تصریح کرد: استفاده از تجربیات گذشته الزامی است و بهطور قطع باید از آنها نیز بهره برد.
وی با اشاره به اینکه یکی از مباحث مطرح در جامعه شهری امروز، موضوع جمعآوری پسماند است، گفت: پسماندها سرمایههای ارزشمندی بهشمار میآیند، بنابراین تشویق شهروندان در تفکیک پسماندهای خشک و تر و استفاده درست از این پسماندهای خشک موضوع قابل توجهی است.
قربانی ادامه داد: روشی که در حال حاضر برای این منظور وجود دارد، در افزایش انگیزهها آنچنان مؤثر نیست، هرچند شهروندان تاکنون در این مورد همکاری زیادی داشتند، اما در هر صورت راهکارهای موجود برای اینکه این پسماندهای خشک، سریع، با هزینه کم و به محل مربوطه انتقال داده شود، کافی نیست.
وی با اشاره به استفاده شهروندان از سامانه اصپاک و بهرهمندی آنها از بیمه آتشسوزی خاطرنشان کرد: این اقدام که هماکنون در حال عملیاتی شدن است، موجب دریافت امتیازاتی میشود که این امتیازات در آینده برای آنها میتواند، بسیار مفید و مؤثر باشد.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: یکی از این امتیازات بهرهمندی شهروندان از دریافت بیمه آتشسوزی برای منازل مسکونی است و بهدلیل اینکه این موضوع برای نخستینبار در اصفهان مطرح شده است و شهرهای دیگر تجربه استفاده از این روش را تاکنون نداشتهاند، به نظر میرسد باید مدتی از اجرای این طرح بگذرد تا نقاط قوت و ضعف آن مشخص شود.
وی افزود: پس از شناسایی این موارد، نقاط ضعف باید برطرف شود و برای تقویت نقاط قوت نیز اقدامات لازم صورت گیرد.
قربانی خاطرنشان کرد: در مجموع میتوان گفت که اصپاک میتواند طرح خوبی باشد، به شرط اینکه در صورت وجود مواردی در این طرح، این اشکالات هرچه سریعتر برطرف شود.
به گزارش خبرنگار نامی پرس ، حمید بهرامیان با حضور در صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به فعالیتهای ستاد «صبر» اظهار کرد: متولیان این ستاد ارکان ثلاثه نظام و سیاستگذاران در امور اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی هستند.
وی افزود: صلح و سازش از مفاهیم با ارزش دینی است که در قانون برنامه سوم توسعه تصویب شد و شوراها کار خود را آغاز کردند. البته حجم زیاد پروندهها سبب شد که شورا از هدف اصلی خود باز بماند، بنابراین شعب به سوی ارائه آراء سوق داده شدند.
رئیس شوراهای حل اختلاف استان اصفهان گفت: یکی از چالشهای اساسی برای انجام وظیفه قوه قضائیه اطاله دادرسی در روند رسیدگی به دعاوی بود. برای خروج از این چالش، رویکرد صلح و سازش درنظر گرفته شد و به این ترتیب شوراهای حل اختلاف در این راستا در کنار قوه قضائیه قرار گرفت.
وی ادامه داد: علاوه بر صلح و سازش، شیوههای جایگزین دیگری نیز داریم از جمله داوری و میانجیگری در امور کیفری، بنابراین شورا به مرکز توسعه حل اختلاف تبدیل شد که رویکرد آن ایجاد صلح و سازش و تشکیل شعب صلحی در توده عام و به صورت صنفی است.
بهرامیان با بیان اینکه در بازه زمانی یک ساله بیش از ۶۹۰ داور را راستی آزمایی کردیم، گفت: برخی از این داوران با آزمون کتبی وارد شدند و برخی نیز قضات بازنشسته و اساتید هیأت علمی هستند که بدون آزمون پذیرفته شدهاند.
وی با اشاره به آمار شعب حل اختلاف استان اصفهان گفت: ۳۲۸ شعبه شهری، ۵۰ شعبه با ۱۱ شعبه اجرای احکام در اصفهان و ۱۸۷ شعبه روستایی در زمینه صلح و سازش فعالیت میکنند.
معاون قضایی دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان اصفهان گفت: از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به بعد، ۸۵۰ صلحیار به جامعه معرفی کردهایم که با همکاری شورای حل اختلاف در مجامع مختلف فعالیت میکنند.
وی با بیان اینکه به دنبال ایجاد هیأت صلح در هر مسجد هستیم تا از ظرفیت صلحیاران استفاده کنیم، اظهار کرد: رویکرد نظام این است که مشکلات مردم به دست خود آنها حل شود. ضمن اینکه دنیا به این نتیجه رسیده که سیاست کیفری و تنبیهی جوابگو نیست بنابراین عدالت ترمیمی پایهگذاری شده است.
بهرامیان تصریح کرد: در عدالت کیفری، بزهکار مجرم منفعل است اما در عدالت ترمیمی مجرم حالت فعال دارد و هدف از این نوع عدالت، تغییر و بازگرداندن مجرم به جامعه است.
وی با بیان اینکه ۴۹ نفر از مشمولین اعدام را با کمک خیرین از قصاص نجات دادهایم، گفت: تلاش ما این است که هیأتهای صلح تشکیل شده در زندان که به صورت عمده از خیرین هستند، در این زمینه تلاش کنند.
معاون قضایی دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه در پیشبرد فعالیتهای این شوراها از ظرفیت دیگر سازمانها استفاده نشده است، خاطرنشان کرد: ساختمانهای ما فرسوده یا استیجاری هستند، بنابراین در این زمینه نیازمند کمک مدیریت شهری هستیم تا از این ظرفیت در اصفهان استفاده کنیم.
وی افزود: دولت در پرداخت حقوق کارکنان شورای حل اختلاف خوب عمل نکرده و امروز حقوق این قشر کمتر از حقوق کارگران است که در این زمینه نیازمند کمک هستیم.
بهرامیان با اشاره به آمار پروندههای بررسی شده در شش ماه گذشته گفت: ۱۴۸ هزار و ۴۸۰ پرونده به شورای حل اختلاف وارد شده است که از این میزان ۳۲ هزار پرونده قابلیت صلح و سازش داشته و از این میزان ۱۵ هزار پرونده به سازش منتهی شده است.